Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
#Portugal verrast me.
Noorwegen kennen we al aan 60 g/km CO2! , en Nederland is zeker ook een goed voorbeeld qua trage evolutie.
|
# Portugal verrast me nu niet meer, nadat ik die ISV-simulatie gedaan heb (inschrijvingstaks (ISV) en extra taksen) op basis van cilinderinhoud, brandstofsoort en natuurlijk vooral CO2. Daarbij nog jaarlijkse wegentaks.
Algemeen:
https://impostosobreveiculos.info/en...taxes-on-cars/
Tabellen:
https://impostosobreveiculos.info/is...ulos-isv-2020/
Simulatietool, of ISV calculator:
https://impostosobreveiculos.info/is...isv/#principal
Vb-simulatie voor een nieuwe BMW X5 xdrive 3.0d : 2993 cc diesel, en 208 g/km CO2 volgens WLTP (ook aanvinken) en de brandstof ook), 265 PK.
Citaat:
Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 33.644.58€
cm3 9544.58€
CO2 17808.74€
ISV 27353.32€
IVA 6291.26€
|
Die grote SUV legt er dus bijna
34k€ bovenop....
Dan neem ik ff een compacte SUV-diesel zoals een VW T-Roc 2.0 TDI 1968 cc en pakweg 134 g/km CO2 WLTP. (150 PK)
Citaat:
Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 6785.63€
cm3 4358.08€
CO2 1158.69€
ISV 5516.77€
IVA 1268.86€
|
Oeps.
Dan neem ik ff een compacte SUV-benzine zoals een VW T-Roc 1498 cc en pakweg 130 g/km CO2 WLTP. (150 PK)
Nog altijd
2500 € extra.
Citaat:
Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 2508.36€
cm3 1979.88€
CO2 59.44€
ISV 2039.32€
IVA 469.04€
|
De T-Roc bestaat ook als 1,0 TSI (999 cc, 115 PK) en wslk 120 g/km CO2 WLTP.
Komt op
281 € extra...
Citaat:
Novo comprado em Portugal
(inclui IVA a 23%) 280.97€
cm3 221.51€
CO2 6.92€
ISV 228.43€
IVA 52.54€
|
Daarom dat de **meeste Portugezen met lichte benzines ~1000 cc en dieseltjes tot 1600 cc rijden. En al zeker zeer weinig SUVs (want veel cc en hoge CO2).
Ondanks de hogere inschrijvingstaks op diesel is Portugal nog een dieselland (kleine diesels dan tot 1,6l) omdat de dieselolie er ~20 cent goedkoper is aan de pomp.
Citaat:
...
More about this: ISV calculator (in portuguese).
**In general, ISV lets us be one of the leading countries in low car CO2 emissions. In everyday life, we have an underpowered car fleet. Cars with between 1.0 (gasoline) and 1.6 liters (diesel) of engine displacement represent the major share of cars sold.
We pay something like 500€~1.500€ of ISV for gasoline vehicles and 2.000€~4.000€ for diesel vehicles. Contrary to what these numbers may suggest, we are a diesel nation - fuel tax (ISP) is heavier on gasoline than on diesel and, corporate tax laws give more tax deductions to diesel than to gasoline.
https://impostosobreveiculos.info/en...taxes-on-cars/
|
Hoe de andere EU-landen hun wagens taxeren op CO2:
https://www.acea.be/uploads/publicat...Union_2020.pdf