Test VW T Cross een compacte SUV van VW, ligt met 4,11 m lengte tussen Polo en Golf.
ADAC test beide 95 PK versies, benzine heeft daar maar 999 cc voor nodig, diesel 1600 cc.
Dieselversie wordt wel met 7-DSG bak getest, verbruiksverschil met manuele 5-bak is in de praktijk verwaarloosbaar, volgens norm identiek (CO2 110 g/km zie
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_T-C...chnische_Daten
De dieselversie stoot in de ADAC test 10 g/CO2 meer uit dan de benzineversie, beide 95 PK. Testverbruik hé, en Well to wheel hooggerekend.
Het verbruikverschil in liter is nauwelijks 0,5 liter minder voor de diesel, wat te weinig is om de CO2-uitstoot te compenseren, diesel stoot daarom 6 g/km meer CO2 uit dan de benzineversie bij de praktijktest.
Beide dezelfde euronorm euro 6d-Temp. Diesel met SCR-cat (adblue) enz... benzine met verplichte roetfilter.
Benzineversie heeft op alle gebied iets betere prestaties, ook bij geluid.
In elk geval is het de eerste keer dat ik van de ADAC hoor dat de dieselversie zich niet echt loont, zelfs in Duitsland (de diesel is daar nog altijd ~20 cent goedkoper dan de benzine, net gecheckt)
Citaat:
Der Verbrauch liegt allerdings nur im durchschnittlichen Bereich: Mit 5,5 Litern Diesel Testverbrauch liegt er nur einen halben Liter unter dem Benziner – der Diesel lohnt sich hier also kaum.
|
De benzineversie krijgt alleszins iets betere punten dan de dieselversie, en dat van ADAC...
Volledige link:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...vw/vw-t-cross/
pdf benzine, ik plak vooral de
gemeten verschillen (
ADAC Messwerte) :
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...I_OPF_Life.pdf
3-Zyl.-Ottomotor, Turbo, Euro 6d-TEMP, Otto-Partikelfilter
Hubraum 999 ccm
Leistung 70 kW/95 PS bei 5.000 1/min
Maximales Drehmoment 175 Nm bei 2.000 1/min
Kraftübertragung Frontantrieb
Getriebe 5-Gang-Schaltgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 180 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 11,5 s
ADAC Messwerte
Überholvorgang 60-100 km/h (3.Gang) 7,2 s
Elastizität 60-100 km/h (4./5./6.Gang) 10,3/15,9/,0 s
Drehzahl bei 130 km/h 3.100 1/min
Bremsweg aus 100 km/h 35,9 m
Reifengröße Testwagen 205/55 R17 91V
Reifenmarke Testwagen Hankook Ventus Prime 3
EcoTest-Verbrauch 6,0 l/100km
Stadt/Land/BAB 5,6/5,4/7,3 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 140 g/km (WTW* 165 g/km)
Reichweite 665 km
Innengeräusch 130 km/h 68,3 dB(A)
Leergewicht/Zuladung 1.235/485 kg
|
pdf diesel:
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...DSG_7_Gang.pdf
4-Zyl.-Turbodiesel, Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP), SCR-Kat, DPF
Hubraum 1.598 ccm
Leistung 70 kW/95 PS bei 2.750 1/min
Maximales Drehmoment 250 Nm bei 1.500 1/min
Kraftübertragung Frontantrieb
Getriebe 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 180 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 12,5 s
ADAC Messwerte
Überholvorgang 60-100 km/h (in Fahrstufe D) 7,2 s
Elastizität 60-100 km/h -
Drehzahl bei 130 km/h 2.400 1/min
Bremsweg aus 100 km/h 36,2 m
Reifengröße Testwagen 215/45 R18 89V
Reifenmarke Testwagen Pirelli Cinturato P7
EcoTest-Verbrauch 5,5 l/100km
Stadt/Land/BAB 5,2/4,9/6,7 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 146 g/km (WTW* 175 g/km)
Reichweite 725 km
Innengeräusch 130 km/h 70,3 dB(A)
Leergewicht/Zuladung 1.394/466 kg
|
Benzineversie duidelijk goedkoper (~2000 € goedkoper bij dezelfde versnellingsbak, gecheckt autogids:
de benzineversie is ook met DSG verkrijgbaar en dan is het verschil 1000€, maar heeft dan wel 115 PK ipv 95 PK).
Spijtig dat ADAC die niet getest heeft, want dan is het verschil nog duidelijker (de 115 PK verbruikt volgens norm zelfs iets minder dan de 85 PK, wslk omdat de 115 PK standaard een manuele 6-bak heeft met langere eindoverbrenging:
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_T-C...chnische_Daten)
En alweer geen woord over het adblue verbruik van diesel, nochtans is dat ca. 6% van de diesel extra. Wslk vertaalt zich dat in nog hogere onderhoudskosten voor de diesel.
Er zijn alleszins 3 benzineversies en 1 dieselversie qua vermogen.
Buiten Europa wordt de dieselversie helemaal niet meer aangeboden.
En ik verwacht dat binnenkort ook binnen Europa...
(zoals andere merken met hun compacte modellen het inmiddels al doen)