Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2020, 17:19   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vandaag specialist op de radio (twee) bij de madammen.
Voor vrachtwagens (echt transport) zal het eerder iets worden met waterstof.
Dat zijn alvast geen Zwitserse madammen.

Moest het je interesseren hier een TCO studie van electrische vrachtwagens (BET) versus huidige dieselvrachtwagens en brandstofcelvrachtwagens (FCET) (op H2).

Citaat:
https://www.portofrotterdam.com/site...amse-haven.pdf

De huidige en verwachte ontwikkelingen tot en met 2030 zijn meegenomen in de vooruitzichten. Die laten zien dat, bij aanschaf in 2024, de BEV-truck goedkoper kan zijn over de gehele levensduur dan een diesel truck.
Dat is het geval wanneer de elektrische truck optimaal wordt ingezet, zodat dagelijks het effectieve bereik van de truck (400 km in dit voorbeeld) wordt benut.
De waterstof-elektrische truck zal naar verwachting voor 2030 niet goedkoper worden dan de diesel variant. Hierbij is uitgegaan van ‘blauwe waterstof’1 , omdat op basis van prijsontwikkelingen blijkt dat ‘groene waterstof’ tot en met 2030 naar alle waarschijnlijkheid duurder zal blijven dan blauwe waterstof.
figuur 2 maakt dat al duidelijk dat FCET zelfs nog niet in 2030 kan concurreren met dieseltrucks. BET kan wslk al 2023 concurreren, 2024 al duidelijk goedkoper.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2020 om 17:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden