Los bericht bekijken
Oud 25 juni 2020, 05:18   #3695
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk niet, dat is onnozel. Dat is gewoon een shift in tijd. Oftewel is uw systeem sub-epidemisch (R < 1 overall), en dan gaat het spel vanzelf uitpeteren. Maw, je gaat nooit, NA al uw geimporteerde zieken, een volgende generatie met MEER zieken hebben. Je hebt je maximum bereikt bij het aantal geimporteerde zieken. Maw, als je de initiele golf aan kan, dan gaat het nadien VANZELF verbeteren.

Oftewel is uw systeem in zijn geheel nog R > 1 (wegens nog veel potentieel voor hotspots, nog geen groepsimmuniteit binnen hotspotters). Wel, dan ga je na enige tijd MEER zieken hebben dan de geimporteerden. En dat is dan equivalent met "meer zieken geimporteerd hebben".

Als aanvankelijk het aantal zieken verdubbelt om de 2 dagen, en ik heb 10 zieken geimporteerd, dan zijn er na 16 dagen 8 verdubbelingen geweest en heb ik nu 2560 zieken.

Als ik direct 2560 zieken importeer, dan ben ik vandaag op het niveau waar die andere binnen 16 dagen is he.
Die shift in tijd is wel belangrijk natuurlijk. De bevolking ziet wat er in de rest van Europa gebeurt en die schrik zorgt voor een gedaalde R. Die verlaging van R zorgt ervoor dat je die zieken niet hebt na 16 dagen maar na 32 dagen bijvoorbeeld. Dan kun je maatregelen gaan nemen die R nog wat verder doet dalen.

Je hebt namelijk zelf ergens gesteld dat je met de lockdown gewoon tijd koopt, wat ik beaam. Welnu, als je begint met een vertrekpunt met minder besmetting moet je ook minder tijd kopen.

Citaat:
En dan moet je verifieren of uw simulaties helemaal overeenkomen met de werkelijkheid, of je gaat dingen doen zoals Imperial College he.

Niet vergeten dat aan de grond van de paniek een heel heel simplistische berekening lag:

R0 = 2.5 => (SIR) => 60% groepsimmuniteit. 2% CFR, dus 1.2% van de bevolking dood. 1% CFR, dus 0.6% van de bevolking dood.

In Belgie dus 120 000 doden, of 60 000 doden.

En nu wordt nog steeds volgehouden dat dat, min 10 000, het aantal geredde levens is door de maatregelen.
Dit is inderdaad kort door de bocht. Wat er m.i. ging gebeuren zonder lockdown is dat er een chaotische toestand zou ontstaan zijn.

Je hebt mensen hebben die zich niets aantrekken van het virus en je hebt er die overdreven angstig zijn.

Deze 2 instellingen zouden met elkaar gebotst hebben.

R zou wsl inderdaad gedaald zijn alleen veel later. Ondertussen zouden de ziekenhuizen vol gelegen hebben.

De CFR zou tussen 1% en 2% geweest zijn omdat de ziekenhuizen overbelast waren maar we zouden mss niet of toch langzamer aan de 60% komen (aangezien R daalt).

Een becijfering maken is heel erg moeilijk. Je kan bijvoorbeeld ook niet becijferen hoeveel de Tesla aandelen zouden verhogen of verlagen had Elon Musk een bepaalde tweet wel of niet verstuurd.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden