Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2020, 09:56   #1123
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Drie Belgen zijn in Lubumbashi, Congo gearresteerd nadat ze zich op facebook uitermate racistisch hadden uitgesproken over Pierre Kompany. De Belgen reageerden op een nieuwsbericht waarin vader Kompany, burgemeester in Ganshoren, excuses vraagt van de Belgische Staat en het koningshuis om wat er in de koloniale tijd gebeurd is. Congo wil hen nu uitwijzen.

Dat ontlokte nogal hevige reacties, ook onder landgenoten in Congo.

Alain D., werkzaam in een chartermaatschappij in Lubumbashi, vond er het volgende van. ‘Beste meneer Kompany. Ik ken een taxidermist die u met plezier zal vereeuwigen, gratis. En we zullen u tussen de wilde dieren zetten, in het museum’.

Een andere Belg, Alexis D., schreef iets gelijkaardigs. ‘Ze zouden u best opzetten en in een museum plaatsen. Complexe mens’.

Nicolas B., de derde Belg, schreef: ‘Makaken in al hun grootsheid’.

www.standaard.be
Het is ongepast en ongelukkig uitgedrukt. Ik vraag me af of Kompany in Congo een grotere meerwaarde heeft dan hier in België. Ik vraag mij ook af indien Kompany in Congo politiek actief zou zijn of hij nog in leven zou zijn. Het is een hype om blanken de schuld te geven over wat nu misloopt in Congo. Feit is dat Rooms-Katholieken het analfabetisme in Congo van 99.9% naar 70% herleid hebben. Feit is ook dat Congo al 50 jaar onafhankelijk is en voor in onafhankelijkheid er reeds decennia naar toe werd gewerkt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden