Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat gij Trump niet wilt kan ik begrijpen: ge woont daar ! Ik begrijp echter de zotten in Europa niet die een sterke president voor de USA willen. Ik wil de USA niet omzeep he, maar wel dat die minder dominant worden in de wereld, en dat de EU eens groot zou worden.
Trump heeft afgedaan, zoveel is duidelijk, en dat zou de EU nochtans goed uitgekomen zijn mocht hij verder de hegemonie van de USA afgebroken hebben.
|
de vraag is of Trump begonnen is met de hegemonie van de USA af te breken of dat hij het een beetje versneld heeft.
Ook daarvoor was de invloed van de USA aan het verminderen, los van gelijk welk beleid dat een president daar kan voeren. China is nu eenmaal sterker aan het worden op eigen kracht, niet onlogisch gezien hun bevolkingsaantal. idem voor India maar dat blijft precies wat ter plaatse trappelen.
Dat de EU aan invloed aan het verliezen is, is mede daardoor, los van het feit dat de verschillende lidstaten natuurlijk nog altijd denken dat ze het helemaal alleen toch nog altijd beter kunnen.