Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2020, 17:40   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom is het cordon ondemocratisch ?

Als uw partijstandpunten zo extreem zijn dat gene enkele partij met u wilt samenwerken, dan is dat zo hé. Is het democratisch om partijen te dwingen om samen te werken ?
Terattentie....

Carl Devos en Dave Sinardet verklaarden vier jaar geleden al openlijk dat besturen met het Vlaams Belang moest kunnen.

Citaat:
"Ik ben nooit tegen het cordon sanitaire geweest, omdat het een transparante maatregel was, om morele redenen", zegt politicoloog Carl Devos (UGent). "Maar ik denk niet dat iemand zo'n cordon vandaag nog zou invoeren." Hij doet deze uitspraak in het slot van onze serie over de democratie. Zijn collega Dave Sinardet (VUB) sluit zich daarbij aan: "Ik denk dat je vandaag niet meer kunt zeggen dat het volkomen moreel verwerpelijk zou zijn om te besturen met Vlaams Belang, dus in principe moet dat kunnen."

https://www.demorgen.be/politiek/pol...nnen~be1b4353/

Deze twee belgicisten deden hun uitspraak niet uit liefde voor het Vlaams Belang, maar omdat ze door hadden dat het niet langer democratisch verantwoord was dat de zelfverklaarde "democratische" partijen zich ondanks hun toenemende verlies van de macht konden blijven verzekeren door het CS te handhaven. Rutten heeft zopas met verve bewezen dat De Wever niet de eerste was die de nadelen van het CS juist inschatte. Het verzekert de verliezers van de macht, van het Belgische status quo, en één verkiezing later de totale blokkering.