Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
De paradox van de toenemende sociale welvaart was natuurlijk wel het ontstaan van een consumptiemaatschappij die de aandacht wegneemt van abstractere, literaire, filosofische, ethische inhoud, met nivellering tot gevolg. (Wat men tegenwoordig 'filosofie' noemt, is veelal gewoon 'debatteren'). Het valt dan ook te vrezen dat indien werk gemaakt zou worden van 'kwalitatiever onderwijs' dit vooral de economie ten goede zal komen, terwijl de meer fundamentele takken van het weten verwaarloosd blijven.
|
Kijk, dat is precies het soort fout die sociale denkers van het onderwijs maken, en juist NIET de elite. Men moet vermijden om samenzweringen te zien waar er geen zijn: de intellectuele elite wil het volk niet speciaal dom houden. Ik heb nog maar weinig intellectuelen gezien die niet willen dat hun kennis ruim verspreid wordt. Nee, het is eerder een VRAAG van een aantal "sociaal bekommerde idioten" die abstractie wil bannen omdat het "elitair" zou zijn. De hardste "sociale voorvechters" in het onderwijs zijn precies die onnozelaars die abstractie willen bannen, en die "vaardigheden" pushen, omdat zij DENKEN dat abstract denken iets is dat enkel maar "elitaire genen" aankunnen, en dat de "elite" aan "selectie" wil doen door "nutteloze abstractie" aan te wenden als wapen tegen "het gewone volk", om hun eigen jongeren "voorrang te geven".
Het zijn die onnozelaars die precies het "gewone volk" de toegang ontzegd hebben tot het abstracte denken via de school, zodat dat inderdaad enkel nog maar doorgegeven wordt in familiale kring. Nadien stellen ze hun eigen falen vast en is het de vlucht vooruit: aangezien jongeren uit de betere middenstand en elitaire milieus thuis WEL abstractie meegekregen hebben, en dat op school geband werd, kunnen die jongeren het uiteindelijk nog veel beter dan die kinderen van het volk die hun kans niet gekregen hebben (omdat het juist geschrapt werd op school !). En krijgen we de zelf-bevestiging dat selectie op abstractie de kinderen van de elite bevoordeligt.
Hierdoor wil men nu elke "selectie" op basis van abstractie schrappen.
Maar abstractie is essentieel in het onderwijs. Abstractie is de kunst om het essentiele van het overtollige te scheiden in het denken, en is absoluut noodzakelijk als men EFFICIENT wil onderwijzen.
Je zou kunnen leren "noten tellen", en "bessen tellen", en "kinderen tellen", en "bananen tellen". Dat is "concrete vaardigheid".
Of je kan leren "abstract tellen". En van de slag kan je in 1 keer noten, bessen, kinderen, bananen en nog veel meer tellen.
Abstractie is de kunst om met weinig denkwerk, vele vaardigheden tegelijkertijd meester te worden.
Dat willen bannen van onderwijs is van het onderwijs een hopeloze stapel onsamenhangende vaardigheidjes maken - exact wat die "sociaal ingestelde reformateurs" gedaan hebben.