Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Wel, het is altijd mijn threshold geweest dat je je maatschappij pas wil omzeep helpen als het om een belangrijke minderheid gaat, 15 - 20% van de bevolking of zo. Ik weet dus niet of dat potentieel er is voor "beschadigde mensen".
En uw maatschappij om zeep helpen is wat je moet doen als je met ijdele hoop een epidemie wil "tegenhouden", iets wat je volgens mij gewoon niet KAN. Het is niet dat ik een epidemie leuk vind, maar ik denk dat je die niet kan stoppen, TENZIJ je je maatschappij in een soort van dystopische science fiction verandert, en zelfs dan is het niet gegarandeerd dat het lukt.
Alvorens daar zelfs maar aan willen te beginnen, aan zo een transformatie, moet het toch wel om 15-20% van uw bevolking gaan he. Wij zijn aan die transformatie begonnen, en het gaat uiteraard niet lukken zonder ze helemaal door te duwen, tenzij we eigenlijk niks gedaan hadden, wat ergens mijn hoop is/was. Als het waar is dat we ze kunnen remmen hebben, dan is het stukken erger. Vergeet dus elke vorm van burgerlijke vrijheid zoals die evident leek 6 maanden geleden: we moeten van onze maatschappij een Noord-Korea op steroids maken als we willen HOPEN om een epidemie "voorgoed" tegen te houden.
Tot hier toe heb ik niet de indruk dat men eigenlijk iets gedaan heeft, maar als de stijgingen van de laatste weken *reeel* zijn, en geen artefact van de testen en het opsporen en zo (niet vergeten dat 80-90% van de besmetten ons nog steeds ontgaan), DAN kan dit een aanwijzing zijn dat er ergens een maatregel is geweest die iets heeft uitgehaald: de stijging komt dan door de opheffing ervan. Het zouden de cafe's en zo kunnen zijn, of het uitgangsleven. Het is nu wel zeker dat het de lockdown niet was: die heeft op zich niks gedaan, want geen stijging gezien bij het opheffen ervan.
Maar goed, het worden spannende weken. Als het weer gaat stijgen hebben we dus wel degelijk iets gedaan dat het tot nu toe tegenhield. En moeten we dat weer invoeren, voorgoed, deze keer. Of tot we ooit eens een vaccin hebben binnen enkele jaren als dat zou willen lukken.
|
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat 1 maatregel het verschil maakt, behalve indien die zo omvattend is zoals een lockdown.
Het is een samenloop van omstandigheden die R bepaald en 1 event kan die omhoog doen gaan en 2 weken later kan die weer omlaag gaan.
Het zal een constante monitoring en bijsturen vergen, idd tot het vaccin.