Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust
Begin je toch stilletjesaan te twijfelen aan de nauwkeurigheid?
Laat ons zeggen 2 % vals positieven, bij ongeveer 10000 testen per dag in België geeft dat 200 mogelijk vals positieve gevallen.
Met andere woorden, de huidige dagelijkse melding van 83 nieuwe gevallen is waardeloos.
|
Zoals ik hier al enkele keren zegde, in Australie hebben ze 3000 testen per positief geval. Als die test systematisch 2% vals positieven heeft, dan kan je niet boven de 50 geraken he. Dan hadden die nooit 3000 kunnen bereiken. Tenzij ze ginder homeopathische primers gebruiken
Maar er zijn verschillende landen die op zekere momenten tot hoge aantallen testen per positief geval komen (zie bijlage). Natuurlijk probeert men dat te vermijden, omdat dat pure inefficientie en verspilling is. Het is enkel in landen waar men eigenlijk bijna geen gevallen meer heeft dat men dat dus tegenkomt.
Dat geeft grenzen aan de mogelijke valse positieven he. We zitten in de buurt van 1 : 4000 of beter. Als dusdanig zijn "procenten" nog steeds grotendeels echte positieven. Tenzij men slecht die tests uitvoert.
Wat mij stoort is dat ik er geen systematische publicaties over vind. Ik weet wel dat een heel goed gelijkende sequentie een beetje vermenigvuldigd kan worden, maar aangezien je een exponentiele vermenigvuldiging hebt, gaat een inefficiente vermenigvuldiging het nooit winnen van een efficiente.