Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2020, 11:19   #2
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tessenderlo zet 1,3 miljard euro aan Vlaamse pensioensteun op de helling!

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200702_...-op-de-helling

De gemeente Tessenderlo legt een bom onder de 1,3 miljard euro aan steun die de Vlaamse regering beloofde voor de pensioenfactuur van de gemeenten. Tessenderlo valt daarbij uit de boot en vraagt het Grondwettelijk Hof nu om de hele regeling te vernietigen.

Bij haar aantreden in oktober vorig jaar besliste de Vlaamse regering dat ze tegemoet wil komen aan de verzuchtingen van de lokale besturen. Die kreunen al langer onder de oplopende pensioenfactuur. De extra uitgaven zijn niet alleen het gevolg van de vergrijzing, de gemeenten werken ook steeds vaker met contractuele in plaats van statutaire of vastbenoemde ambtenaren. Die laatsten hebben recht op een ambtenarenpensioen. Vroeger werd de kost daarvan gedekt door de bijdragen van de nog werkende vastbenoemde ambtenaren, maar doordat hun aantal afneemt moeten gemeenten, OCMW’s, politiezones en andere openbare diensten steeds vaker financieel bijspringen om het gat te dichten. Dat gebeurt via de zogenaamde responsabiliseringsbijdrage aan de Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid (RSZ).

Om die molensteen rond de nek van de gemeenten te verlichten, besliste de regering-Jambon om in de periode 2020-2025 de helft van die pensioenfactuur over te nemen. In totaal gaat het om een bedrag van 1,33 miljard euro. Voor een stad als Genk betekent de tussenkomst van Vlaanderen een financiële verlichting van bijna 11 miljoen euro, in de stad Antwerpen gaat het om een kost van maar liefst 350 miljoen euro die wegvalt. Met dat geld hebben de steden en gemeenten intussen al andere plannen gemaakt.

Typisch SP.A, wij krijgen het niet, anderen dus ook niet.
Goed zo van Tessenderlo,ik heb geen zin om bij te dragen aan de put die de steden hebben gemaakt.Die 1,3 miljard leek mij gewoon de afpersing die kleine steden en gemeenten moesten ophoesten om een fusie tegen te gaan.In mijn voormalige woonplaats Roeselare heb ik altijd met grote ogen gekeken hoe het pensioenfonds voor ambtenaren werd opgesoupeerd,er was wel altijd geld voor prestigeprojecten,genre VTM-kerstparade,culureel centrum met monumentale inkomhal,de start van wielerwedstrijd dwars door Vlaanderen,toenmalig eerste klasse voetbalclub SV Roeselare en de eveneens royaal bedeelde clubs uit lagere regionen.De centrumsteden zullen hopelijk de tering naar de nering zetten ,maar ik vrees dat ze nu opnieuw voor fusie zullen gaan.Onze burgemeester heeft alvast beloofd dat als we geannexeerd worden door Roeselare er ook in onze gemeentekas een put zal te vinden zijn in plaats van een spaarpotje.