Los bericht bekijken
Oud 6 juli 2020, 17:16   #144
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ga je nu echt cijfers ontkennen?

Volgens de Pisa-onderzoeken is er een ENORM verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.

https://www.redactie24.be/news/26756...ren-en-walloni

Wat betreft universiteiten: in elke ranking die je maar tegenkomt, staan de Vlaamse universiteiten het hoogst.
Ik wil de Pisa -cijfers niet in vraag stellen. Ik weet er te weinig van en het onderzoek zal wel ernstig gebeuren. In Nederland dalen de Pisa cijfers ook, dacht ik. Toch blijft de vraag of wij over hetzelfde spreken. Is een Vlaming nu echt taalvaardiger in het Nederlands dan een Waal in het Frans? Toen ik nog werkte trof mij hoe je in Duitsland en Nederland met veel mensen die enkel basisonderwijs hadden genoten toch heel zinvolle gesprekken kon hebben. Minder sloganmatig of naar de mond praten dan onze mensen. Kan men dat veralgemenen? De gemiddelde Vlaamse jongere maakt waarschijnlijk minder schrijffouten dan een gemiddelde Nederlandse jongere. Maar zich verbaal uitdrukken is weer iets anders.
Mijn punt is dat de splitsingen van Leuven en Brussel geen toegevoegde waarde hadden, eerder het tegendeel. Er bestaan nog meertalige universiteiten. Wat ik verkeerd vind is dat een leraar met een Franstalig diploma geen les mag geven in een Vlaamse (?) school. Wij kregen nog Frans van Native speakers en ik blijf er goede herinneringen aan hebben. Dat zou nu niet meer mogelijk zijn. Domme en inefficiënte beslissingen.

Iets anders is de financiering na de splitsingen. De eerste jaren was het Franstalig onderwijs benadeeld. Ze hadden zich laten rollen. Er was toe bijna een jaar staking door de Franstalige leraars. Men kan er leedvermaak over hebben, maar netjes was het niet.
Over de ranking van de universiteiten valt veel te zeggen. Het aantal publicaties zal wel hoger liggen in het Noorden maar qua Nobelprijzen doen ze het ondanks hun geringer aantal nog altijd beter in het Zuiden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden