Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2020, 21:01   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als SA wapens wil kopen, dan zullen ze die kopen. Of bij de VS, of bij de UK, of bij Frankrijk, Italië of Spanje. Desnoods in Indië en moest men ooit moeilijk doen dan kopen ze wel in Rusland of China.

Ter info : Saoudi-Arabië koopt software bij Israël om politieke tegenstanders te kunnen afluisteren en ze electronisch te kunnen volgen. Ook andere autoritaire regimes uit het MO doen dat.

Wapens zijn een industrie. Het is een illusie om te denken dat je een staat kunt beletten van wapens te kopen. Er is ALTIJD een partij op de markt die ondanks een embargo toch zal leveren.

Kijk maar naar Jemen : die rebellen beschikken over modernere drones en surface to surface raketsystemen dan de meeste europese landen hebben.

Die systemen zijn heus niet zomaar 'uit de lucht komen vallen'. Die zijn wel degelijk verkocht door militaire conglomeraten.

Er is altijd wel iemand die de nodige 'stempel' wil geven.
Ik geef ook maar mijn persoonlijke mening en die is dat wapens niet dienen verkocht aan instabiele particulieren en twijfelachtige regimes.

En ik weet ook wel dat het een hopeloze zaak is. Ze gaan ze wel van ergens anders krijgen.

Maar ik blijf er bij: volgens mij geen wapenleveringen aan landen zoals Saudi Arabië en Turkije. Maar ik heb daar niks over te zeggen.

Wat mij wel opvalt is dat de OP plots een andere invulling aan ‘onafhankelijkheid’ geeft. Hij wil zich als Vlaming bemoeien met een Waalse zaak.
Raar.