Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Moeilijk te zeggen welk onderdeel van de lockdown precies effect had natuurlijk, bovendien blijft social distancing nog steeds in voege tot op heden in heel veel situaties in binnenruimtes.
|
Jaja, lockdown = mensen boetes geven als ze op straat komen zonder een geldige reden, en hen huisarrest geven. Ik heb het niet over de rest.
Ja, social distancing en handen wassen, dat blijft. En nog een paar dingen. Discotheken moeten inderdaad incubatoren zijn. Maar dat is niet de lockdown. De lockdown was: opgesloten worden in uw huis, en uw familie of vrienden niet mogen gaan bezoeken. En enkel naar de winkel van "noodzakelijke dinges" gaan.
DAT was veruit de meest ingrijpende, traumatiserende, psychologisch beschadigende, en economisch ruïnerende maatregel, en die heeft volgens mij dus niks gedaan.
DAT is ergens begin mei opgeheven, en daarvan heeft de dodencurve ook na 2 maanden geen krimp gegeven. Dus neem ik aan dat dat niks gedaan heeft (tot mijn eigen grote verbazing, trouwens, maar data zijn data).
Scholen openen heeft blijkbaar ook niet veel gedaan. Hoewel ik niet weet hoeveel leerlingen en leraren echt terug voor de klas stonden.
Nu, in de mate dat er wel iets gebeurd is, lijkt dat rond midden juni geweest te zijn. Ik heb weinig vertrouwen in de positieve testen, maar er lijkt inderdaad een lichtjes stijgende tendens begonnen te zijn einde juni, wat dus door een verandering van regels/gedrag midden juni of wat later zou moeten komen als zich dat bevestigt. De dodencijfers volgden niet echt, maar, hoewel we in de ruis zitten, zou er sinds midden juli wel iets kunnen van aan zijn, wat coherent is met een verandering midden juni qua besmettingen.
WAT veranderde er midden juni ?
Of is dat gewoon de 3 maanden durende groepsimmuniteit van de piek midden maart die aan het wegebben is ?