Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2020, 03:36   #156
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Meerwaarde is de geldelijke uitdrukking van de 'afpersing' die in het kapitalisme mogelijk is door het bezit van de productiemiddelen. De rechtvaardiging van de 'meerwaarde' door te wijzen op allerlei 'kwaliteiten' waarover de toe-eigenaar ervan zou beschikken doet niet ter zake aangezien zulke kwaliteiten ook met een hoger loon beloond zouden kunnen worden (wat zelfs in de USSR - niet dat ik die als model wil opwerpen - gebeurde).

Noot: Ik vind 'meerwaarde' echter geen probleem als dit dient voor het in stand houden van een (sociaal verantwoord opererende) KMO, waarbij het veelal ook gewoon neerkomt op een loon dat de zelfstandige zichzelf uitkeert.
Dat is zakelijke meerwaarde.
Voor mij is meerwaarde ook mogelijk in het gewone gevoelsleven.
Zelfs tussen mens en dier, mijn hond gaf bvb. een meerwaarde aan mijn gevoelsleven.
Man en vrouw, het kan mooier zijn samen dan als alleenstaande.
Als alleenstaande kan je vrijheid je meer betekenen dan met iemand samen.
Zelfs op je werk, gewaardeerd worden voor je werk of voor wie je bent is een meerwaarde.
Zo kan je op heel veel manieren meerwaarde voelen of creëren maar eerst moet je voor jezelf uitmaken waar je waarde aan hecht en aanvoelt.

Laatst gewijzigd door lamenielachen : 27 juli 2020 om 03:39.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden