Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2020, 08:45   #596
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vandaag, en ik verzin dit niet, een Nederlander tegengekomen onderweg naar mijn werk. Die kerel maande me aan stil te staan met mijn wagen en stapte agressief op me af. Daarop reed ik gewoon door en stak hij zijn middelvinger naar me op. Dat was voor zijn huis terwijl hij zijn tuin aan het onderhouden was. Dat was in Heijningen.

Verder ook twee andere Nederlanders gezien die me richting België verwezen met een vermanend keer-om-gebaar. Dat was in Roosendaal.

Het waren idioten die dachten dat ik een dagjestoerist was ofzo die corona ging verspreiden.

Mijn theorie: Nederlanders klagen meer over Hollanderhaat dan vice versa. Omgekeerd bestaat het ook. Het ding is: Hollanderhaat is zichtbaarder omdat 1) Belgen het laten begaan en 2) Belgen het bestaan ervan erkennen en het veroordelen waarop Nederlanders dat lezen en het gaan oppikken.

Wat ik denk. Het waren er enkelen die zich als Nederlander superieur wanen aan Belgen en geen 'Belgische toestanden' in Nederland willen. En de mogelijkheid dat een Belg in Nederland voor werk kan solliciteren en er aangenomen worden komt niet in hun op. Verder tast corona de nuchterheid aan van de Tokkies onder de Nederlanders.
Denk de beide bevolkingsgroepen steeds verder uitééndrijven onder invloed van haatberichten wederzijds. Sommige plagerijen over bier en friet zijn al lang geen plagerijen meer, maar ordinair pestgedrag.

En dit pestgedrag gaat ook steeds verder, Newton wist het al, een actie geeft een tegenactie, zo ook met de wederzijdse twisten en plagerijen. Misschien kennen we elkaar te goed. Een nadeel is ook dat we elkaars taal spreken, zelfs woordverdraaiingen hebben we van elkaar snel in de gaten. Ook de afstand is betrekkelijk klein, en dit versterkt het alleen nog meer.

Denk dat het beter zou zijn geweest met Frans of Duits sprekende buren, die spreken onze taal niet. Ook fijnzinnige plagerijen begrijpen we niet of het komt alleen indirect tot ons. Met Franstaligen zullen we dit effect heel sterk hebben dat we het niet snappen, Duitstaligen begrijpen we iets sneller.

Denk ook dat de Corona ons uit elkaar heeft gedreven en naar boven heeft gehaald wat niet echt prettig is. Hopelijk komt hier spoedig een einde aan.

Verder heb ik Belgische collega's en er zitten ook Belgen bij klanten van mij. Het is ook gemakkelijk om met mensen te werken die dezelfde taal spreken en die ook de nuances begrijpen van onze mooie gemeenschappelijke Nederlandse taal.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 juli 2020 om 08:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden