Helaas ken ik de zaak Buttiglione niet goed, dus kan ik moeilijk hier op in gaan.
Indien wat U zegt waar is ben ik het er natuurlijk mee eens dat het een schande is wat er gebeurd is met Buttiglione. Ik ben zelf sterk geneigd naar links maar heb respect voor het rechts of Katholieke gedachtengoed, hoezeer het ook indruist tegen mijn principes.
Al is die persoon een homofoob (wat ik dus niet weet) mag die gerust een politiek mandaat uitoefenen, zolang hij natuurlijk zijn opvattingen een zekere zin scheidt van zijn beleid. Dit bedoel ik in de zin dat iedere persoon voor de rechtstaat gelijk zou moeten zijn, ongeacht geslacht, sexuele geaardheid, ras, enz. Zolang hij zich daaraan houdt zie ik echt het probleem niet.
Maar ik stel me wel soms vragen bij dit modern Katholicisme. Wat met het homohuwelijk bvb.? Ik weet dat veel Christen-democraten daar niet tegen zijn, maar ben me er ook van bewust dat anderen het een schande vinden. Zoiets begrijp ik dus niet, vooral niet hun argumentering, met name het gezin, de unie tussen man en vrouw. Als het gaat over een kerkelijk huwelijk heb ik natuurlijk veel begrip voor dit argument, maar daar gaat het natuurlijk niet over. Een huwelijk voor de staat komt gewoon neer op een unie tussen twee personen met daaraan bepaalde rechten verbonden. Omdat, althans voor mij, de staat geen onderscheid mag maken op vlak van sexuele geaardheid, vind ik dus dat ook holebis recht hebben hierop.
Ik vind dus de reactie van sommige mensen op het homohuwelijk nogal onterecht en het getuigt niet echt van een scheiding tussen kerk en staat, dus ik kan me niet echt vinden in uw stelling dat moderne Katholieken (natuurlijk zijn er wel veel uitzonderingen) respect hebben voor die scheiding.
|