Discussie: N-VA of VB?
Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2005, 10:44   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allereerst: ook binnen een partij heerst de democratishe meerderheid natuurlijk. een enkeling kan en mag de koers van een partij niet veranderen. U pleit wellicht voor een conservatievere n-va (hetgeen geenszins een belediging is uiteraard).
Ik denk dat er partijen zijn waar de druk van bovenaf veel groter is en de inbreng van onderuit veel miniemer.
Dat de N-VA een kartel sloot werd niet via een congres beslist. Dus zonder de leden en dus een zekere vorm van 'van bovenaf'.

Ik ben er bijvoorbeeld ook van overtuigd dat, mocht Geert Bourgeois himself, op een congres de invoering van het BROV bepleit hebben in het toekomstige, niet langer aan Belgique gebonden Vlaanderen, dit ook met een grote meerderheid zou goedgekeurd geworden zijn.

Ik heb immers de ervaring dat het standpunt dat de kopstukken bepleiten het vrijwel altijd haalt op een congres.

Dat in andere partijen de druk van bovenaf nog groter is en die van onderaf nog miniemer is geen excuus om je er zelf in mindere mate aan te bezondigen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 februari 2005 om 10:47.
Knuppel is offline