Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ja, dat komt grotendeels omdat men "redeneren" vervangen heeft door "gezagsargument geloven". Het gros van de mensen lijkt niet veel te snappen van een wetenschappelijk onderbouwde redenering, en kan die meestal van een doorzichtige kwakzalverij moeilijk onderscheiden. En aangezien de wetenschappers die zich het meest laten zien, nu niet bepaald betrouwbare redeneringen naar voren schuiven (wat nochtans hun functie is) krijgen we dat alles evenveel of even weinig "geloofwaardig" wordt.
Van in het begin werd er larie verteld door "experten". Dat men die nadien niet meer au serieux neemt betekent dat men dus anderen moet gaan geloven, en die anderen, dat is een gans spectrum, van heel doordachte argumenten (de mijne bijvoorbeeld  ) en totale BS. De "officiele" kanalen gooien die ook allemaal samen op een hoop van "samenzweringstheorieen".
Ze begrijpen niet eens dat ze daardoor eigenlijk meer geloofwaardigheid geven aan de totale BS, omdat die op dezelfde hoop ligt als spul dat goed overtuigend en serieus is.
We hebben in deze de limieten gezien van het "bestrijden van fake news". Als je bedenkt dat Facebook in maart het fake news bestreed dat we maskers zouden nodig hebben, want de officiele doctrine was toen dat dat niet nuttig, en zelfs gevaarlijk was. Alles wat in maart lovend sprak over maskers voor de gewone burger was gevaarlijke fake news die geweerd werd van Facebook, advertenties voor maskers waren verboden.
Als de officiele kanalen de grootste producenten geworden zijn van wat zij zelf fake news noemen, tja....
|
Ik zag een conversatie op het World Economic Forum waarbij een vrouw suggereerde dat je de mensen beter niet te veel uitlegt omdat dat averechts werkt. Ze zei dat ze de ervaring had dat als je mensen uitleg geeft over vaccins ze minder geneigd zijn om het te nemen en dat het dan simpeler is als ze het gewoon nemen zonder uitleg.

Overigens bleek er een sterke neerbuigendheid uit: een ander panellid zei dat het probleem met de Global Village de Global Village Idiots zijn etc. Nu ben ik geen anti-vaxer (al sta ik niet vooraan in de rij voor dat van Gates), maar de mentaliteit is duidelijk, hoe 'serieus genomen worden' gelijk staat aan onkritisch meedoen met de globale marsrichting en de daarbij aansluitende 'expertise'.