Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2005, 23:27   #36
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Ik kan moeilijk geloven dat de vrije wil een illusie is. Als de vrije wil een illusie is, wie is het dan die gefopt moet worden?

Daarbij, als je ECHT gelooft dat vrije wil een illusie is, dan kun je ook niemand de schuld geven van gelijk wat. Dan is Dutroux gewoon een pechvogel.
Natuurlijk zijn individuen als Dutroux een soort van pechvogels. Het zijn psychopaten die veel meer moeite hebben dan andere mensen om hun aandriften onder controle te krijgen.

Een mens is zoals de andere dieren een vat vol tegenstellingen. Waarom paren de meeste mannen met vrouwen en niet met elkaar? Waarom eten de meeste dieren mekaars soortgenoten niet op maar andere diersoorten wel? Waarom vallen vrouwen meestal op oudere mannen en omgekeerd?

Neem een mens of dier waarbij die broze en tegenstrijdige evenwichten niet subtiel zijn afgestemd en je krijgt meteen een "afwijking" die al dan niet een dreiging kan betekenen voor de samenleving.

Ik sta er soms zelfs van versteld hoe het "lot" mijn leven leidt. Ik denk soms dat ik dingen doe uit vrije wil en toch is het meestal mijn onderbewustzijn dat het uiteindelijk heeft klaargespeeld. Meestal merk ik dat pas achteraf.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden