Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
Al was het maar omdat die band vroeg begint en meestal de grootste tijdsperiode onvat.
|
Wat het vroegste begint behoeft nog niet het beste te zijn, denk maar aan de geschiedenis der mensheid, toen we heel vroeger nog apen waren.
En als baby poepte je nog in je broek.
En het is ook niet het grootste tijdperk.
Met de pubertijd beginnen de kinderen zich al los te maken van de ouders.
Citaat:
|
Is dat bij u anders denkt u? Herkent u geen kenmerken van uw ouders in uzelf bv?
|
Natuurlijk wel: mijn karakter is meer van mijn moeder, maar mijn belangstelling voor de filosofie is van mijn vader.
Citaat:
|
Die filosoof bemoeide zich dus met de opvoeding die u kreeg. Wat vind u zelf van die moederbinding?
|
Börger zag het als iets negatiefs, maar ik zie het als positief.
En bovendien heb ik een nog veel grotere vaderbinding gekregen door de filosofie van mijn vader naar Börger en naar Hegel.
Noch afgezien van de theorie van Freud dat de zoon door zijn moederbinding zijn vader verslaat, denk maar aan Jezus.
Citaat:
|
Hoeveel mensen waren er op die zondagse lessen?
|
Ik schat zo ongeveer honderd.
Citaat:
|
Hoe was Börger als persoon? Aimabel, autoritair?
|
Meer autoritair.
Citaat:
|
Ik weet niet of Freud zoiets beweerd heeft.
|
Dat is niet van Freud, maar van mij. Dus dat ik als tweede zoon naar mijn moeder trok, die dat overigens ook zelf zo heeft verteld, dat mijn broer voor mijn vader was en ik voor haar.
Citaat:
|
Misschien bedoelde Börher het Oedipus complex toen hij het over uw 'moederbinding' had.
|
Inderdaad, dat bedoelde hij ook, maar ik heb daar een extra verklaring bij gegeven.
Dus omdat ik de tweede zoon was.
Dat is ook historisch zo dat de eerste zoon de vader opvolgt en de tweede moet zich maar zien de redden en daarom moeders lieveling wordt.
Komt ook voor in de Bijbel met Jacob en Esau.