Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2005, 17:58   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Een thuisgevoel is enkel gerechtvaardigd wanneer het een *thuis zijn is MET de Ander, dus ook met de crimineel, met de psychopaat, met de wansmakelijke idioot, en zélfs met de Vlaams-nationalist. Het probleem is echter dat een thuis meestal wordt gedefinieerd aan de hand van de plaatsen waar iemand zich zogenaamd niet thuis voelt. Zo iemand heeft opvoeding nodig, en geen bescherming van zijn gebrek.

*Natuurlijk is dit thuis zijn niet letterlijk bedoelt. Het slaat op het aannemen van een "liefdevolle", open houding. De Ander niet als concurrent of iemand die dit of dat moet doen, maar als iemand waardoor je aangesproken wordt, om met hem/haar in contact te treden en een communicatie op gang te brengen, die zichzelf op tijd weet te relativeren. Beperkingen opleggen aan de Ander kan hoogstens een bittere noodzaak zijn, zoals bij de seriemoordenaar. Maar euthanasie bijvoorbeeld als een deugd voorstellen, is pervers, net als de idee van een nationaal begrensde gemeenschap voor zover die niet strikt een bittere noodzaak is in een wereld die helaas nog niet geglobaliseerd is.
Niemand kan of mag mij dwingen mij thuis te voelen in een omgeving met mensen waar ik niet mee overweg kan. Niemand kan of mag mij dwingen mij "liefdevol" en "open" op te stellen ten opzichte van anderen wanneer ik geen zin heb om dat te doen. Jij streeft een maatschappij na waar mensen in een bepaald gedragspatroon gedwongen worden, maar waar dit gedrag slechts een oppervlakkige, holle bedoening is.

Citaat:
Er bestaat m.i. geen strikte oppositie tussen democratie en dictatuur. Het gaat mij meer om het netto-resultaat aan kansen, mogelijkheden en liefde dat "de mens" en niet enkel de standaard-mens te beurt valt. Als een elite dit beter kan bevorderen dan een massa die verkeerd in een conservatief-nationale waan, dan verkies ik dus de elite.
Jouw maatschappijbeeld is slechts een illusie. Jouw "liefde" is slechts een geforceerd, kunstmatig masker, en jouw elite is een dictatuur vermomd als maatschappelijke weldoener.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline