Los bericht bekijken
Oud 6 september 2020, 20:20   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in Gent zijn die verschillende dingen in één hutsepotje gepresenteerd geworden
het punt is dat dit plan niet voor het milieu of fijn stof is maar gericht is op een verbannen van de auto uit het stad

Het autovrij centrum was gewoon ineens vijftig straten ipv een paar winkelstraten
Zoals in Freiburg, die voetgangerszone aldaar zal wel groter zijn.

Uiteraard overdrijf je zoals gewoonlijk.



Wat is uw punt?

Citaat:
het punt is dat dit plan niet voor het milieu of fijn stof is maar gericht is op een verbannen van de auto uit het stad
Aangezien "de auto" de grootste vervuiler van NOx is in de kernstad ben je zomaar aan het lullen?

Grafiek van de NOx-veroorzakers aan een NOx-meetpunt in Leipzig-centrum.
Aandeel 87% (81% + 6%)

Citaat:


An der Messstation Leipzig-Mitte liefern die Kfz-Verkehrsemissionen mit circa 87 Prozent den dominierenden Beitrag zur NOx-Belastung. Dabei ist unter Kfz-Verkehr der Straßenverkehr zu verstehen, der in unmittelbarer Nähe an der Messstation und auf dem übrigen Straßennetz unterwegs ist. Durch die restlichen Quellen in der Stadt, hierzu zählen die Emissionen aus Industrie/ Gewerbe, Kleinfeuerungsanlagen und Landwirtschaft, werden circa 3 Prozent der NOx-Immissionen verursacht. Die Emissionen aus städtischer Landwirtschaft und Großfeuerungsanlagen haben dabei den geringsten Einfluss. Der Ferneintrag aus Gebieten außerhalb Leipzigs ist mit 10 Prozent an der gemessenen NOx-Belastung beteiligt.

https://www.leipzig.de/umwelt-und-ve...toffbelastung/
Vraag anders eens na bij longarts Guy Brusselle van UZ Gent.

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180930_03797238

‘We worden ziek van onze autoverslaving’

Te veel astma, hartaanvallen na pieken van luchtvervuiling, opvallend veel longkanker bij niet-rokers: alarmbellen gaan af over de impact van luchtvervuiling op onze gezondheid. De gezondheidskosten worden in Vlaanderen geraamd op 8 miljard euro per jaar.
....

NO2-doden

Onze luchtkwaliteit is de voorbije decennia sterk verbeterd. Tegelijk neemt de kennis toe over de impact van vervuiling, ook bij relatief lage dosissen. Bijna wekelijks verschijnen nieuwe studies. Onlangs nog over roet dat aangetroffen werd in placenta’s en de gevolgen daarvan voor ongeboren kinderen.

De gevolgen zijn bekend: kinderen die langs een drukke weg wonen, hebben een slechtere longfunctie en een hogere kans om astma te ontwikkelen. Verkeerspollutie veroorzaakt schade aan luchtwegen en longen. Grootschalige onderzoeken linken NO2 en andere giftige stoffen in de uitlaat van wagens aan hartaanvallen en sterfte door hart- en vaatziekten.

Het Europese Milieuagentschap (EEA) spreekt, behalve over fijnstofdoden, nu ook expliciet over ‘NO2-doden’: mensen die voortijdig sterven door de gevolgen van stikstofdioxide. In 2014, berekende het EEA, waren er dat in ons land 1.870. Ter vergelijking: er vielen dat jaar 727 verkeersdoden.

Te veel astma en longkanker

De bewezen effecten worden tastbaar in dokterspraktijken. ‘Tien procent van de Belgen heeft astma’, zegt Guy Brusselle, longarts en astmaspecialist aan het UZ Gent. ‘We zien opstoten op dagen met meer pollutie. Te veel kinderen in ons land kampen met luchtweginfecties. We doen het opmerkelijk slechter dan de ons omringende landen.’

Ook om het aantal longkankers in ons land te verklaren, kijken specialisten nu richting luchtkwaliteit. Hoewel het aantal rokers daalt, zien we een onrustwekkende stijging van het aantal longtumoren. Een zesde van alle longkankers bij Belgische mannen en ruim een vierde van de longkankers bij de vrouwen komt voor bij niet-rokers. Volgens Jean-Paul Sculier, longkankerspecialist aan het Brusselse Bordet Instituut, is luchtvervuiling daar mogelijk de boosdoener. In 2015 ging het over ruim 1.600 patiënten. Een grootschalige recente studie bij 15.000 Europese vrouwen toonde ook een verband tussen luchtvervuiling – met name de mix in de dieseluitlaat – en borstkanker.
Citaat:
Eerder bleek ook al uit het Jaarrapport Lucht van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) dat onze steden slecht scoren op vlak van luchtkwaliteit. Op 13 van de 20 meetpunten in Antwerpen werd de Europese limiet van 40 microgram stikstofdioxide per kubieke meter overschreden. In Gent was dat het geval bij 9 van de 19 meetpunten.
Als de limiet dikwijls overschreden wordt moet men maatregelen nemen.
Geen halve maar ganse.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2020 om 20:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden