Los bericht bekijken
Oud 7 september 2020, 16:23   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Toon ze dan maar eens.

Er zijn bij mij weten 2 foto's die clandestien genomen zijn tijdens lijkenverbrandingen en is er het Auschwitz album.

Misschien vergeet ik nog ergens iets, maar voor de rest is er denk ik geen enkel beeldmateriaal van de gaskamers of verbrandingsovens dat niet pas na de oorlog gemaakt is.

Beginnende fotografie ja. Fotografie was moeilijk en duur. Er waren niet veel fotografen, en al zeker niet in afrika. Mensen gebruikten foto's niet voor triviale zaken.

Wat je niet mag vergeten is dat er bijna geen blanken waren in afrika gedurende die tijd. Dat het vooral zwarten waren die andere zwarten de handen afhakten.
De belgen voorzagen alleen de wapens en stelden de quota. De zwarte milities trokken het oerwoud in voor de praktische uitvoering. Vooral daarom heb je amper beelden van die hele periode. Diegene die konden foto's maken waren er niet bij.
De eerste foto's van Congo Vrijstaat werden gemaakt door een Duitse zendeling.
Hij verkocht ze aan een Britse krant.
De Britse zendelinge Alice Seeley Harris zorgde voor de foto's die het einde van Congo vrijstaat veroorzaakte.

In 1889 woonden er 175 Belgen en 255 andere blanken in Congo. Bij de afstand in 1908 waren er ongeveer 1700 Belgen en 1300 andere blanken.[17]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onafhankelijke_Congostaat

Het handen afhakken had trouwens niets te maken met de ivoor en rubberhandel, wel met de besparingen op munitie tijdens de Veldtochten van de Onafhankelijke Congostaat tegen de Arabo-Swahili.

In die periode waren er trouwens heel veel Blanken in Afrika, alleen niet in Centraal-Afrika.
In Zuid-Afrika voerde de Nederlandse boeren trouwen een oorlog tegen het Britse leger
En beide dan nog eens tegen de Zoeloes.
Waar trouwens ook actiefoto's van bestaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden