Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Misschien, maar ze zijn daar zeker en vast niet vijandig tegenover, in tegendeel. Dat is anders met Groen he. Ik denk dat het echt struikelblok voor gelijk welk liberaal economisch politiek standpunt de PS is. Zolang de PS aan boord is, zal het moeilijk worden om iets liberaal-economisch te bekomen.
Juist, maar denkt O-VLD dat er een liberalere koers op economisch vlak zal kunnen komen als die departementen niet gesplitst worden, maar waar Groen en PS aanwezig zijn ? Enderzijds zit er dan wel de MR bij, maar toch ook weer groen/ecolo. Denk je niet dat wat MR zou kunnen aanbrengen aan economisch-liberaal gewicht niet onmiddellijk kapot gemaakt wordt door Groen, als het zelfs al maar mag van de PS ?
Ik zie de PS met Magnette helemaal geen liberaal-economische koers varen, en met Groen erbij nog stukken minder.
Als het dan toch zo een probleem is dat N-VA "conservatief" zou zijn (grotendeels om de CD&V aan zich te houden natuurlijk, in de grond kan hen dat geen ballen schelen, dat abortus gedoe), dan is het wel eigenaardig om de CD&V toch erbij te betrekken.
Maw, ik zie het voordeel van de ruil niet, om een *Vlaamse* partner die a priori liberaal gezind kan zijn (ook al is dat deze keer niet hun hoofdpunt) weg te doen, en ja, een kleinere *Waalse* liberale partner erbij te krijgen, maar tevens ook de sterk anti-liberale groene strekking, die op dat vlak twee handen op een buik zal zijn met de PS met wie het toch moeilijk zal zijn om liberaal te gaan, en TOCH niet verlost te zijn van conservatieven (CD&V).
Het niet-liberale is natuurlijk van de hand van de PS. Denk je dat met groen erbij, dat beter zal gaan op dat vlak ?
|
Het coalitie-spel werkt op evenwichten, en het maximaal gewicht daarin voor liberale accenten is 28 zetels op het totaal aantal dat deelneemt aan de nieuwe meerderheid.
12 is minder dan 12+16 dus die discussie lijkt me duidelijk (abstractie gemaakt van Vlaams-nationalisten, die moeite hebben om dat te begrijpen blijkbaar

)
Het is nu nog koffiedik kijken, omdat er nog geen teksten naar buiten zijn geraakt maar het lijkt me weinig waarschijnlijk dat PS gaat willen terugkomen op wat ze van N-VA verkregen had : de functionele splitsing van gezondheidszorg-infrastructuur. En laat dat laatste nu net zijn waar de tsjeven van CD&V ook op zitten te geilen. Dan hebben de twee dominante ziekenfondsen elk in hun eigen gewest de quasi totale macht in hun politieke invloedsfeer.
Die gaan elkaar daar binnen de vijf minuten in vinden. Is dat een probleem voor de blauwe familie ? hoegenaamd niet... Daar zijn geen punten te scoren voor hen.
Groen en ecolo ? Ik denk dat die zich daarin low profile gaan opstellen, zeeer weinig te verdienen voor hen.
Liberaal op socio-economisch vlak ? Kijk, na de proeve van communisme die Bart blijkbaar toe had gegeven aan Paul met meerwaardebelasting op realisatie van aandelen transacties + een vermogenstaks is alles wat minder erg is, zuivere winst. Bart met zijn diploma geschiedenis die geen kloten begrijpt over economie had aan Paul akkoord gegeven om een meerwaardebelasting op aandelen goed te keuren, in ruil voor een verlaging van de RV van 30 naar 15%.
Nu moet je weten dat enkel wat hoogbejaarden nog bezig zijn met vastrentende financiële producten die onderhavig zijn aan RV en dat er op nul-rentes nu éénmaal niet veel RV af te romen valt... Dit gaat dus om peanuts, in volume. Wat Magnette in ruil zou gekregen hebben, loopt in de miljarden.
Dit was dus in realiteit een gigantische belastingverhoging die de aandelenhandel in België totaal ging castreren. Zelfs Di Rupo is daar in zijn tijd niet in gelukt en is toen op het veto van de liberalen gebotst.
Burgemeester Bart zag daar blijkbaar allemaal geen probleem meer in, zolang hij maar naar zijn partijbestuur kon terug stappen en zeggen dat Paul Magnette akkoord was om een paar departementen te splitsen...
Sorry maar wie geen kotsneigingen krijgt van dergelijke tsjeverigheid die moet ofwel een maag van beton hebben, ofwel dagelijks overdosissen Maalox slikken.
Wel, net op dat cruciale punt had GL Bart zijn akkoord gegeven aan Magnette, plat op de buik dus, totale capitulatie.