Los bericht bekijken
Oud 13 september 2020, 04:35   #146
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
De CO2 verhoging komt omdat de uitgeademde lucht 100 X meer CO2 bevat. Tijdens de cyclus van in en uitademen wordt ook de lucht in het masker niet 100% vernieuwd en daardoor stijgt het CO2 gehalte.
Ja, dat is wat men dode ruimte noemt, maar in een masker is dat toch wel klein, he. Vergelijkbaar met een duiksnorkel of zo, waarschijnlijk minder. Je hebt gelijk dat het wat speelt, maar toch niet zo veel.

Ik dacht dat jij het had over de "wolk" die je BUITEN je masker rond je hoofd houdt, omdat de "dynamiek" van het uitademen, die die lucht verder weg blaast, afgeremd werd door het masker. Maar zoals ik al zegde, dat zou dan zijn alsof je een grote stolp rond je kop hebt, en binnen de 10 minuten lig je dan naar adem te happen.

Maar bovendien is dat waarschijnlijk zelfs niet echt het geval bij een chirurgisch masker, omdat, wanneer je inademt, het masker "aansluit aan je gezicht" vanwege de onderdruk, en je dus DOOR het masker ademt en de lucht van voren binnenkomt, doorheen het masker ; terwijl als je uitademt, door de overdruk, de zijkanten loskomen van je gezicht, en je eigenlijk de uitademlucht opzij wegblaast (en in uw ogen...). Maw, je ademt waarschijnlijk zelfs MINDER van je uitgeademde lucht in (eens buiten het masker) MET een masker, dan zonder, omdat je de uitadem lucht helemaal elders uitblaast dan de lucht die je inademt.

Maar ik denk dat al die beschouwingen wat idioot zijn, omdat de "wolk" rond onze kop in de omgeving diffundeert he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2020 om 04:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden