Los bericht bekijken
Oud 14 september 2020, 11:46   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.007
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Niettegenstaande alles zullen Dieselmotoren nodig blijven in vrachtwagens.
En daar hebben de constructeurs eigenlijk niet gesjoemeld maar vooral omdat daar de testen niet zo laks waren, bovendien ook op de weg getest.

Of ze -altijd- nodig blijven in vrachtwagens zal al in enkele jaren blijken, ik zou er helemaal niet op wedden. Er zullen dan betere alternatieven zijn volgens recente studies.

De dieselvrachtwagen wordt dan gewoon uit de markt geprijsd.

En door de CO2-regels zal ook de (dure) dieselvrachtwagen er moeten aan geloven. In 2030 moet die reeds 30% minder CO2 uitstoten dan in 2019:
Citaat:
https://www.consilium.europa.eu/nl/p...ot%20in%202019.

Vrachtwagenbouwers zullen volgens de nieuwe regels verplicht worden om de uitstoot van kooldioxide door nieuwe vrachtwagens met gemiddeld 15 % terug te dringen vanaf 2025 en met 30 % vanaf 2030, in vergelijking met de uitstoot in 2019.

Citaat:
"Deze nieuwe regels zijn een cruciale stap naar het koolstofvrij maken en moderniseren van het wegvervoer in Europa. Dit zal ten goede komen aan de burgers, ons helpen om het milieu te beschermen en onze klimaatdoelstellingen te bereiken, en zal ook het concurrentievermogen van de vervoerssector op de lange termijn ondersteunen."

Gra?iela Leocadia Gavrilescu, Roemeens vicepremier en Minister van Milieu
Infographic - Cutting CO2 road transport emissions
Deze regels zijn bindend. Vrachtwagenfabrikanten die zich er niet aan houden, wacht een boete in de vorm van een bijdrage voor overtollige emissies.
Citaat:
Nog héél lang.
En wat doe je met de te hoge emissies?
Citaat:
De Diesel is één v.d. mooiste uitvindingen.
De dieselmotor ja maar niet de dieselbrandstof.
Dieselmotor in de eerste plaats voor schepen, dan treinen.

Citaat:
En niet "per toeval". Rudolf Diesel heeft er jaaaaren aan gewerkt en er bijna z'n leven bij verloren door een ontploffing.
Aan een dieselmotor voor schepen, echter zonder succes. Zonder hulp van andere kwam die dieselmotor nooit tot productie.

https://de.wikipedia.org/wiki/Rudolf...orenproduktion

Rudolf Diesel zocht verwoed naar een betere brandstof voor zijn motor, hij wou die persé niet op zware diesel laten rijden, helaas werkte die enkel tevredenstellend op vuile zware diesel. Alle soorten brandstof heeft hij geprobeerd. Van petroleum tot biospul.

Citaat:
Later verdween hij op de overtocht v.d. mailboot Oostende-Dover. Nooit is er iets van hem teruggevonden.
Heb het verhaal gehoord, men spreekt zelfs van zelfmoord?

Laatst gewijzigd door Micele : 14 september 2020 om 12:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden