Los bericht bekijken
Oud 18 februari 2005, 13:15   #49
Suits You, Sir!
Burgemeester

Suits You, Sir!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Ok, maar als licht met de frequentiekarakteristiek van roze invalt op een bepaald vlakje van uw gezichtsveld, wie is het dan die dat vlakje 'inkleurt' met die specifieke kleur die we 'roze' noemen? Waarom ervaar je roze als roze, en blauw als blauw, en niet blauw als roze en roze als blauw?

Ondanks alle natuurkunde kun je zelf niet bewijzen dat jij en ik roze op dezelfde manier 'zien'. Misschien is roze voor u een kleur die ik mij zelf niet kan voorstellen, en vice versa.

Het unieke karakter van een bepaalde kleur, de essentie van de kleur, kun je niet omschrijven met natuurkundige begrippen. Want de kleur schep je zelf aan de hand van de input van je zintuigen.
Onzin, de discussie omtrent kleuren gaat niet over hoe we iets ervaren, maar dan over hoe onze zintuigen deze frequenties opvangen. Onze zintuigen zijn ongelooflijk goede gebruiksvoorwerpen die volgens puur wetenschappelijke regels werken. Als ons oog een kleur opvangt met de frequentie van roze, zal het oog dan ook die frequentiekarakteristiek doorgeven. Welke betekenis uw hersenen aan dat roze geven is totaal naast de kwestie.

Het gaat over de definitie die door de frequenties haar waarde krijgt.