Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder
Ik vraag me trouwens af of de koning wel nog helder kan nadenken als hij zegt dat het vertrouwen tussen die samengeklitte overschotpartijtjes hersteld moet worden.
Volgens sommigen zou hij al een hele tijd tegen de grondwet ingaan door zich zo te moeien met de regeringsonderhandelingen. Wat doet men normaal gezien met mensen die de wet overtreden?
|
Nee, de koning schend de grondwet niet.
Het is immers de konig die federale ambtenaren van het algemene bestuur aansteld en beëdigd.
hun eed is dan ook,
Ik zweer;
getrouwheid aan de Koning,
gehoorzaamheid aan de Grondwet
en aan de wetten van het Belgische volk.
Sinds 2018 is geen enkele regering door de koning benoemd, het zijn allemaal voorlopige minderheidsregering aangesteld door het parlement.
Vanaf 20 mei 2019 was en is de koning verplicht om een regering voor te dragen die voldoet aan de eisen van het volk en van een meerderheid van de volksvertegenwoordigers de volledige bestuurlijke macht krijgt voor de ganse legistaruur.
De koning heeft ook steeds het recht om na aanstelling van een regering, naar een andere beter werkbare regering te zoeken, die beter voldoet aan de eisen van het volk.
De koning heeft ook het recht mensen te weigeren voor een functie.
En de koning heeft het ontslag van de preformateurs uitgesteld met 72 uur, met de officiele verklaring dat ze maar eens moeten kijken of ze het vertrouwen in die tijd kunnen herstellen.
Maar tegelijk koopt hij hiermee tijd voor zichzelf om na te denken over welke mogelijkheden hij nog heeft.
Voor nieuwe verkiezingen moet de kamer ontbonden worden en daarover heeft de koningslechts een beperkt beslissingrecht.
Hij kan pas nadat hij alle mogelijkheden heeft uit laten proberen aan de premier vragen de kamer te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven via een KB.
De premier mag dit weigeren.
Een andere mogelijkheid is de kamer die zichzelf ontbinden en zo de premier verplicht nieuwe verkiezingen uit te schrijven.