Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
Dat klinkt toch vooral heel oubollig en tevens niet geheel juist
Het is net een conservatief zicht op iets wat nog niet zo heel lang ( als soort dan ) aan de gang is en heeft vooral te maken met de ruime evolutie ( maatschappelijk ordening dus )
Veel minder met het biologische aspect
|
Conservatief of niet, ik blijf erbij dat er een fundamentele link is tussen de biologische productie van "kind" en het "recht op kind".
Er zijn twee manieren om iets te bekomen dat je niet hebt en dat niet zomaar in de natuur voorhanden is: het zelf maken, of het bekomen van anderen (via ruil, of via diefstal of afpersing).
Voor kinderen is dat niet anders. Kinderen kan je zelf maken, of "kopen/stelen/afpakken".
Welnu, in dat laatste geval zijn kinderen koopwaar, als ze geproduceerd worden om verhandeld te worden.
Als kind heb je dus oftewel een "maak reden" dat die biologische fabrikanten U wilden en U daarom gemaakt hebben, oftewel moet je beseffen dat je een soort van koopwaar was, en je gefabriceerd werd omdat je fabrikant daar om een of andere reden wel een voordeel in zag, maar U eigenlijk niet wilde voor zichzelf.
Welnu, ik vind dat laatste gewoon schandalig. Dat is wat ik "van kinderen marchandise maken" noem. Er is dan geen verschil tussen een blik tomatensoep en een kind. Beide werden geproduceerd door producenten om er zelf een voordeel uit te halen, dat door ruil bekomen werd, maw voor iets anders dat hoger ingeschat werd dan de waarde van het spul dat geproduceerd werd.
Het is omdat de fabrikant van tomatensoep meer waarde hecht aan het geld bekomen door tomatensoep te ruilen voor geld, dat hij die tomatensoep maakt. Welnu, als een draagmoeder graag kinderen fabriceert om ze weg te geven, doet ze dat omdat ze iets anders meer apprecieert dan "een kind hebben (en grootbrengen)".
Maw, als je geproduceerd wordt om geruild te worden, begin je al je bestaan met een producent die U minder waard vond dan datgene dat hij ervoor in de plaats kreeg.
Dat je nadien als blik tomatensoep in de handen komt van iemand die U meer apprecieert dan het geld dat hij ervoor gaf, compenseert toch niet het gegeven dat je essentieel geproduceerd werd door een producent die U minderwaardig vond aan wat ie ervoor in de plaats kreeg, nee ?
Want je kan het draaien of keren hoe je wil, uw biologische origine is wel degelijk een groot deel van "jezelf", ook al komt daar een aspect "opvoeding" bij.
Voor mij is de enige "legitieme" reden om een kind te fabriceren, dat je een kind wil. Als je kinderen gaat fabriceren om die te ruilen tegen dinges die je liever hebt, dan maak je van die kinderen marchandise. Ook al komen die terecht bij mensen die dolgraag poppenkast met U willen spelen.