Los bericht bekijken
Oud 23 september 2020, 09:05   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tegen 2023... (als de goedkopere batterijcellen/-packs op productie draaien)
Meer technisch over de nieuwe batterijcellen: (want Battery Day)

Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/172492/t...lar-maken.html

Tesla werkt aan nieuwe accucel en wil in drie jaar ev van 25.000 dollar maken

Tesla heeft tijdens zijn Battery Day-presentatie een nieuwe ontwerp voor een grotere accucel getoond. Deze moet bij elektrische auto's het bereik verder vergroten en de kosten verlagen, zodat er binnen drie jaar een 25.000 dollar kostende ev kan worden uitgebracht.

De vernieuwde accucellen worden aangeduid met 4680, wat staat voor het formaat: een lengte van 80mm en een diameter van 46mm. Deze cellen zijn een stuk groter dan de 2170-cellen van Panasonic die Tesla nu gebruikt in de Model 3 en Model Y en zijn ook groter dan de relatief oudere 18650-cellen in de Model S. Die oudere 18650-cellen hebben een lengte van 65mm en een diameter van 18mm en bij de 2170-cellen is dat respectievelijk 70 en 21mm. Deze nieuwe 4680-cellen bieden vijf keer meer energie, maar dat hangt vooral samen met het feit deze deze cellen ongeveer 5,5 keer het volume van de 2170-cellen hebben. Ze leiden tot een vermogen dat zes keer hoger is, maar het belangrijkste is dat ze volgens Tesla een bereik mogelijk maken dat 16 procent hoger ligt.

Vermoedelijk is dat het percentage dat bereikt wordt ten opzichte van het gebruik van 2170-cellen, al wijdden noch Elon Musk noch Drew Baglino daar verder over uit tijdens de presentatie. Die verbetering wordt volledig bereikt door de nieuwe formfactor, waarmee de vermogen-gewichtsverhouding wordt verbeterd. Dat lijkt vooral samen te hangen met het feit dat er relatief minder omhulsel nodig zal zijn in relatie tot de energie-inhoud. Ook leid de nieuwe cel tot een daling van 14 procent voor de kosten per kWh. Tesla gaat de nieuwe cel zelf produceren en zegt dat het de cellen al bijna werkend heeft op fabrieksniveau.

De voornaamste vernieuwing bij de nieuwe 4680-cellen is volgens Tesla dat het gaat om een ontwerp zonder soldeerlippen. Accu's voor elektrische auto's hebben doorgaans een dunne laag koperfolie als een geleider of stroomafnemer voor de anode en een laag aluminiumfolie voor de kathode. Een soldeerlip wordt vervolgens met elk van deze twee geleiders verbonden en verzorgt daarmee de verbinding met de externe toepassing waar de cel stroom aan moet leveren. Deze soldeerlippen maken de productie echter lastiger en duurder. Daarnaast verlagen ze de efficiëntie van de accucel, omdat de elektronen de volledige lengte van de elektrode moeten afleggen om de lippen te bereiken.

Door die soldeerlippen te verwijderen, wordt een groter gecoat gebied op de elektrode bereikt waarmee de capaciteit van de cell toeneemt, zonder dat er verder iets aan het ontwerp is veranderd, zegt Greg Less van het Battery Lab van de Universiteit van Michigan tegen Wired. Tesla ondervangt het schrappen van de lippen door een folie te gebruiken met allerlei verbindingen naar de materialen van de elektrode. Dat leidt tot een aanzienlijk lagere afstand voor de elektronen om af te leggen, die volgens Musk ook nog altijd lager is in vergelijking met kleinere accucellen die nog wel van soldeerlippen gebruikmaken. Volgens Baglino zijn met deze oplossing ook de warmteproblemen opgelost, die gepaard gingen met de grotere 4680-cel.

De kostenbesparingen die gehaald worden met deze nieuwe cellen moeten onder andere binnen drie jaar leiden tot een elektrische auto die 25.000 dollar kost, en daarmee op hetzelfde of een lager prijsniveau komt als een auto met een verbrandingsmotor. Elon Musk gaf verder weinig details over deze relatief betaalbare elektrische auto, behalve dat deze ook 'volledig autonoom' zal zijn.
Andere weetjes van battery day -via nieuwsblad.be- die vooral ook stoute Musk suggereerd. lol. (er kunnen fouten instaan, imo)

Ondere andere de verwachte supersportieve model S Plaid met 837 km rijbereik enz...

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200923_91040583

Elon Musk stelt goedkopere, betere batterij voor, maar Tesla verliest toch 50 miljard marktwaarde
Vandaag

Tesla-CEO Elon Musk heeft dinsdag op de gehypete “Battery day” grote innovaties voorgesteld. Zo zouden de batterijen een pak goedkoper en efficiënter worden, waardoor een zelfrijdende elektrische wagen nog slechts 25.000 dollar zou kosten. Toch zakte de marktwaarde van Tesla na de voorstelling ineen: het zijn beloftes waarvoor nog minstens drie jaar geduld nodig is. En Musk durft al eens valse beloftes te maken.

Tijdens de voorstelling zaten zo’n 240 aandeelhouders elk in een Tesla Model 3 op een parking voor het podium, en toeterden als applaus. Online keken nog eens ruim 270.000 mensen mee. Er werd een nieuw model wagen voorgesteld: de Model S Plaid, een berline die tot 320 km/uur snel en 837 km ver kan rijden, en vanaf 2021 geleverd kan worden voor bijna 140.000 dollar (120.000 euro).

Maar de belangrijkste vernieuwingen gingen over de batterij. Musk beloofde dat de kosten daarvoor de komende jaren gehalveerd zullen worden, waardoor een betaalbare elektrische wagen mogelijk is. Over drie jaar zou een zelfrijdend exemplaar van 25.000 dollar (21.400 euro) verkocht worden. Een betaalbare elektrische auto bouwen “is altijd onze droom geweest, vanaf het begin van het bedrijf”, volgens Musk.

De nieuwe generatie batterijen die Musk voorstelde, zouden niet enkel goedkoper, maar ook een pak krachtiger en duurzamer zijn. Ze zouden vijf keer meer energie en zes keer meer kracht leveren, en een veel grotere afstand kunnen laten afleggen. De cilindrische batterijen zouden ook integraal deel gaan uitmaken van de structuur van de auto.

Batterijcellen zouden gerecycleerd worden in de gigafabriek van Nevada en er zou nog amper kobalt – een van de duurste materialen – gebruikt worden. Tesla zou rechten verwerven voor een lithiummijn in Nevada. Er zouden eigen batterijcellen in sterk geautomatiseerde fabrieken op verschillende plaatsen ter wereld geproduceerd worden, te beginnen met Californië.

Drie jaar

Musk gaf toe dat de productieprocessen voor de vernieuwingen nog niet klaar zijn. Het zou een jaar of anderhalf jaar duren voor sommige van de verbeteringen in de praktijk gebracht kunnen worden en zo’n drie jaar voor ze allemaal bereikt zijn, zei hij.

Met eerder gemiste doelen in het achterhoofd, stuurden investeerders de marktwaarde na de aankondigingen omlaag. Volgens Reuters ging zo’n 50 miljard dollar (42,81 miljard euro) verloren. Het aandeel zakte na het sluiten van de handel tot -7,7 procent, nadat het afsloot op 424,23 dollar, meldt Bloomberg.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2020 om 09:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden