Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Ik wijs er gewoon op dat we in een staat, een natie, een rechtstaat leven. En die geeft ons rechten. Nationaliteit bijvoorbeeld. En de woonplaats bepaalt dan weer of de maatschappij ons gaat/zal/moet behandelen als Vlaming of als Waal.
|
We leven niet "in" een staat, we leven MET een staat. Die entiteit bestaat, en bedreigt ons met haar geweld, omdat we op een stuk aarde wonen waar die entiteit beslag op gelegd heeft, en waar zij haar wil met geweld afdwingt.
En ja, die staat doet vanalle administratieve dingen, zoals mensen klasseren, en hen administratieve kenmerken toeschrijven, zoals nationaliteit en dergelijke.
Dat is een zaak. Dat is een zaak van gewelddadige administraties (staten dus).
Een totaal andere zaak is de affiniteit die groepen mensen onderling hebben op basis van cultuur etniciteit, taal en dergelijke. Heeft daar niks mee te maken.
Citaat:
Ik woon op 150 meter van de taalgrens, Vlaamse kant. Ik krijg mijn officiële documenten in het nederlands, betaal regionale belastingen aan Vlabel, erfenissen worden afgewerkt volgens Vlaams systeem, schenkingen ook, ik ben aangesloten bij Vlaamse mutualiteit, mocht het nodig zijn is de VDAB de dienst die mij opvolgt, mijn kabeldistributieabonnement is bij een provider wiens dekkingsgraad stopt aan de taalgrens, de kinderen liepen school volgens het Vlaams onderwijsprogramma en onder hun bestuurlijke autoriteit, sportclubs volgens Vlaams regime en georganiseerde competitie, culturele verenigingen die de Vlaamse regelgeving volgen, de voertaal op de werkvloer is verplicht Nederlands, ik ben verplicht aangesloten bij de Vlaamse zorgkas... enz enz. Al die dingen maken dat ik leef als Vlaming in Vlaanderen, ik ben dus een Vlaming en de hele maatschappij erkent mij zo en dwingt me er zelfs in.
|
Pure administratie dus, uw interactie met een gewelddadige administratie, en je schikt je daarnaar omdat dat het voordeligste is.
Het zou voor jou geen enkel verschil maken mocht men de aarde opgedeeld hebben in "vierkanten" afgelijnd met noorderbreedte en oosterlengte he, en aan elk zulk stuk een "staat" koppelen.