Los bericht bekijken
Oud 26 september 2020, 19:03   #198
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Volgende even volledig terzijde zijnde ...

Bart De Wever over de politieke toekomst: “Misschien moeten we kiessysteem omvormen”

Bovenstaande, een 'uitlating' van BDW waar veel Vlamingen het niet hoog met op zullen hebben.
Ik kan het artikel niet lezen, want het zit achter een betaalmuur.
Maar ik zou wel een paar dingetjes willen veranderen.
Wat ik zou willen onmogelijk maken is het uitroken van de tegenstander, wat we in 2010, en nu opnieuw gezien hebben : Franstaligen weigeren met de uitslag in Vlaanderen rekening te houden, blijven maar "non" zeggen, en uiteindelijk geven de Vlamingen toe, en wordt er een regering gevormd die compleet ingaat tegen de verkiezingsuitslag.

Ik zie dat op 2 manieren mogelijk:

1) Na x maanden formatiepogingen volgen automatisch nieuwe verkiezingen.
X zou ik dan op 3 of op 6 zetten.
Als het na 6 maanden nog niet lukt, dan is het duidelijk dat er een uitrookscenario bezig is, wat niet democratisch is.
Als de politiek op voorhand weet dat nieuwe verkiezingen dreigen, heeft men er geen belang meer bij om voortdurend stokken in de wielen te steken, zoals Bouchez maandenlang gedaan heeft.

2) Ook het misbruik van lopende zaken moet aangepakt worden.
We hebben dat gezien nadat N-VA uit de regering gestapt/geduwd was.
Michel weigerde vervroegde verkiezingen uit te schrijven, en "koos" ervoor om met zijn minderheidsregering in lopende zaken te gaan.
Om dat misbruik aan te pakken zou er een regel moeten zijn dat een regering zonder meerderheid niet langer dan 2 maanden in lopende zaken kan zijn.
Daarna moet er een noodregering komen, die over een meerderheid beschikt.
Gedaan dus met 2 jaar met een minderheidsregering aan te modderen, onder het mom van "lopende zaken".