Los bericht bekijken
Oud 29 september 2020, 11:32   #652
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Deze jongen gaan we toch zeker gauw aan een hoge boom moeten opknopen:

(uit DS van vandaag)

Citaat:
...
De eigenaar van de wagen, Emmanuel Maris uit Zutendaal, kan erom lachen. Volgens hem hebben de stickers op zijn auto niets te maken met het nazisme. ‘Ik ben een grote fan van Rammstein, en die band wou ooit een nummer uitbrengen met die slogan’, beweert de zestiger. ‘Dat nummer, waarvan de titel me even ontglipt, hebben ze destijds moeten terugtrekken. Ook de adelaar is een symbool van Rammstein, en heeft voor mij niets te maken met het nazisme. Net als die Odal. De nazi’s hebben die inderdaad opgepikt, maar in de oorspronkelijke betekenis staat dat symbool voor de bescherming van je bezit en familie.’

Drie symbolen die gelinkt zijn aan het nazisme op één wagen: Maris begrijpt dat de link snel gelegd is. ‘Ik heb dan ook begrip voor de reactie van Van Grieken. Hij wil niets met het nazisme te maken hebben, en ik ook niet. Maar dit is allemaal een beetje opgeblazen. De wagen staat al zes jaar voor mijn deur, en ik heb van niemand ooit één opmerking gekregen.’

Vlaams Legioen

Maris was een tijdlang leider van de Limburgse afdeling van de extreemrechtse organisatie Voorpost. Op zijn pick-up hing ook een vlag van het Vlaams Legioen, een groep met 3.500 volgers op Facebook. De naam verwijst naar een groep Vlaamse vrijwilligers die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de Duitsers vochten tegen het Rode Leger van de Sovjet-Unie. ‘Ik ben lid van die groep, omdat de leden opkomen voor de Vlaamse rechten’, zegt Maris. ‘Het lidgeld bedraagt 25 euro per jaar, en daarmee maken ze affiches en maken ze petjes en T-shirts. Bijeenkomsten zijn er niet echt. Ik ken er dan ook weinig andere leden van, al kom je af en toe al eens iemand tegen.’

De man zegt daarnaast ook lid te zijn van Vlaams Belang. Maar volgens fractieleider Chris Janssens klopt dat niet. ‘Ik heb hem enkele jaren geleden persoonlijk laten schrappen uit ons ledenbestand’, zegt Janssens. ‘In 2018 wilde hij ook kandideren voor onze partij, maar dat hebben we tegengehouden. Hij kwam met zijn wagen ook naar partijbijeenkomsten, en dergelijke symboliek strookt echt niet met datgene waar wij vandaag voor staan.’

Blijft de vraag of de symbolen op de wagen van Maris deze hetze zullen overleven. ‘Eerlijk? Ik denk eraan om ze te verwijderen’, zucht hij. ‘Door alle aandacht zal ik er nu wel over aangesproken worden, en ik heb geen zin in gedoe. Maar nogmaals: ik ben geen neonazi. Ik ben wel rechts gezind, maar daarmee is alles gezegd.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden