Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis
In de VS en Canada is het spoornet voor minder dan 1 % geëlektrificeerd.
|
In Europe is dat anders. Alle belangrijke lijnen zijn hier geelectrificeert.
Citaat:
Hoe los je het daar dan op om dit te verduurzamen ? Batterij-treinen ? Een standaard 100-wagon goederentrein in de VS (3000 ton) verbruikt 15 L diesel per km, dat is (exergie-efficiëntie van ICE inbegrepen) gelijk aan 140 kWh/km elektrisch. Een ritje van 500 mijl (800 km) vergt dat zo'n 110 MWh aan batterijen, dat zijn 20 wagons extra, elk gevuld met 30 ton aan batterijen, lol...
|
Waarom zou men in de VS de hoofdlijnen niet kunnen elektrificeren? Maar zelfs al doet men dat niet, dan nog is een trein, ook op diesel een pak energie efficiënter dan vrachtauto's.
Transport per spoor kost ongeveer 0,1 kWh/tkm (bron:
http://withouthotair.com/c15/page_92.shtml), over de weg 1kWh/tkm.