Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2005, 20:16   #8
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Zulke identiteiten zijn gebaseerd op - door de machthebbers als zodanig gecatalogeerde - 'gemeenschappelijke vijanden'. Zo'n identiteiten verdwijnen van zodra zulke gemeenschappelijke vijanden verdwijnen. Daarna komt de interne heterogeniteit binnen de 'identiteit' aan het licht, welke nieuwe 'identiteiten' en 'vijandsbeelden' creëert. Dat gaat zo verder tot we niet verder kunnen, dus tot het niveau van het individu (en dan nog: ook een individu is nooit consequent en steeds veranderlijk onder invloed van de interacties met andere individuen).

Ik ontken overigens niet dat mensen nood kunnen hebben aan zulke illusies.
Verwar jij abstract (wegens gevoel) niet met illusie?

Met andere woorden: Het is niet omdat je het niet in kilogram, liter of Ampère kan uitdrukken dat het niet bestaat hé.
Volgens mij zijn alle antropologen het erover eens dat reeds de prille ooermens het begrip "ons" en "zij" zo duidelijk mogelijk probeerden te schetsen.
De redenen waarom ze dat deden en nu nog doen (gevaar, genetica, vijandbeeld, kultuur, taal, geografie...) doen niets af aan het werkelijke bestaan van het identiteitsgevoel.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 februari 2005 om 20:17.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden