Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
titel: mercedes heeft het beste autonome rijassistentiesysteem..
|
Uw topictitel is eigenlijk verkeerd, het is een test van rijassistentiesystemen of:
EuroNCAP heeft nu ook een klassement voor rijhulpsystemen
Een test van een
autonoom systeem kan geen punten aftrekken op bestuurdersbetrokkenheid.
Citaat:
EuroNCAP is nochtans lovend over de algemene efficiëntie van Tesla’s Autopilot, maar het trekt punten af omdat de werking ervan te veel verantwoordelijkheid uit handen neemt en te “autoritair” zou zijn.
|
De ggl-vertaalde commentaar voor het Tesla model 3 luidt:
Citaat:
Commentaar
De systeemnaam Autopilot van Tesla is ongepast omdat het volledige automatisering suggereert. Het promotiemateriaal suggereert automatisering waarbij het handboek de beperkingen van de systeemcapaciteiten correct aangeeft, wat tot verwarring kan leiden.
Statusinformatie is duidelijk, maar de Model 3 biedt geen head-updisplay dat de systeemstatus in het directe zicht van de bestuurder weergeeft. Hoewel de Tesla is uitgerust met een interne camera, wordt deze niet gebruikt voor Driver Monitoring en vertrouwt hij alleen op stuurwielinvoer voor de betrokkenheid van de bestuurder.
Het systeem weerstaat de stuurinput van de bestuurder en wordt vervolgens uitgeschakeld, waardoor coöperatief rijden wordt beperkt.
Tesla gebruikt kaartgebaseerde snelheidslimietinformatie op snelwegen om veranderingen op snelwegen te beheren, maar reageert alleen op borden met variabele en tijdelijke snelheidslimieten op stedelijke wegen. Het systeem past de snelheid aan voor naderende wegkenmerken zoals bochten en kruisingen. Model 3 reageert om een botsing te voorkomen in alle ACC-testscenario's en vereist AEB-interventies alleen bij de meest kritische inschakel- en uitschakeltests.
De bestuurder wordt ondersteund door de S-bocht en blijft bij alle testsnelheden in het midden van de baan. Het voertuig heeft een Active Blindspot-systeem dat is ontworpen om te voorkomen dat van rijstrook verandert in aangrenzende voertuigen. Er is ook een functie voor het wisselen van rijstrook. In het geval van een niet-reagerende bestuurder, voert de Tesla een gecontroleerde stop in de rijstrook uit. Als de radar of camera wordt geblokkeerd, geeft Model 3 een tijdige waarschuwing en voorkomt het systeemactivering.
De Tesla Model 3 blinkt uit in het niveau van voertuigondersteuning, maar slaagt er niet in om dat hoge niveau van ondersteuning in evenwicht te brengen met een vergelijkbaar niveau van betrokkenheid van de bestuurder, wat kan leiden tot mogelijk overdreven vertrouwen.
Euro NCAP heeft de nieuwste versie van AutoPilot getest die op het moment van testen beschikbaar was. Tesla kan de functionaliteit van het systeem op afstand verbeteren door middel van draadloze software-updates.
ASSISTED DRIVING GRADINGS
Comment
Tesla’s system name Autopilot is inappropriate as it suggests full automation. The promotional material suggests automation where the handbook correctly indicates the limitations of the system capabilities, which could lead to confusion. Status information is clear, but the Model 3 does not offer a head-up display showing the system status in the driver’s direct line of sight. While the Tesla is equipped with an internal camera, it is not used for Driver Monitoring relying only on steering wheel input for driver engagement. The system resists driver steering input and then disengages, limiting co-operative driving.
Tesla uses map-based speed limit information on highways to manage changes on highways but responds to variable and temporary speed limit signs only on urban roads. The system adapts speed for upcoming road features such as curves and junctions. The Model 3 responds to avoid a collision in all the ACC test scenarios and requires AEB interventions only in the most critical cut-in and cut-out tests. The driver is supported through the S-Bend, staying centred in the lane at all test speeds. The vehicle has an Active Blindspot system designed to prevent lane changing into adjacent vehicles. A lane-change assist function is also provided. In case of an unresponsive driver, the Tesla performs a controlled stop in lane. If the radar or camera are blocked the Model 3 provides a timely warning and prevents system activation.
The Tesla Model 3 excels in the level of Vehicle Assistance but fails to balance that high level of support with a similar level of Driver Engagement leading to possible overreliance. Euro NCAP tested the latest version of AutoPilot available at the time of testing. Tesla can improve the functionality of the system remotely by over-the-air software updates.
https://www.euroncap.com/en/ratings-...radingId=41020
|