Discussie: Nieuw kiessysteem.
Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2020, 18:50   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Idealiter hebben we geen regering als dusdanig nodig, maar een reeks regeltjes, ipv wetten, om de samenleving voor iedereen eerlijk en rechtvaardig te laten verlopen. Pure utopie want er zijn er altijd die van anderen misbruik willen maken.
Juist, en de democratische manier om dat te doen is gans het volk over die regeltjes laten stemmen he.

Citaat:
Omdat een gestructureerde en rechtvaardige anarchie onmogelijk is, omwille van de aard van de meeste beestjes onder ons, lijkt het me beter om een meer autoritair systeem te hanteren dan het aanmodderen wat we vandaag doen.
Ik denk dat het hier verkeerd vertrekt. Ten eerste weet jij helemaal niet of een gestructureerde en rechtvaardige anarchie zou werken, aangezien dat niet eens te definieren valt wat "rechtvaardig" is. Rechtvaardig is een onbestaand concept, he, het is even zinloos als idee als "duurzaam". Ik zou het bijvoorbeeld rechtvaardig vinden om mensen mogen te vermoorden.

Maar wat wel juist is, is dat een autoritair systeem vanzelfsprekend een is waar zij die autoriteit hebben, het zullen gebruiken om hun eigen voordeel te bevorderen. Gewoon omdat iedereen altijd alles gebruikt om zijn eigen voordeel te bevorderen. Macht geven aan iemand is dus die iemand meer mogelijkheden geven om zijn strijd tegen anderen voor eigen voordeel te voeren, meer niet.

Citaat:
Een partij dat het eens mag bewijzen ipv zeven. Ik vermoed dat er nog genoeg integere mensen te vinden zijn om in het algemeen belang te handelen dan het politiek uitschot dat ons vandaag regeert en eens aan de macht net het tegenovergestelde doet dan wat de bevolking wenst.
Daar geloof ik niks van. Ik zou niet weten wie nu zo zot is om integer willen te blijven als hij macht heeft. Goed zot. Dat is toch waanzinnig als idee ?

En zelfs al zijn die er, hoe gaat ge die onderscheiden van die die absoluut de macht willen - terecht trouwens - voor eigen voordeel ?

Je zegde zelf dat de aard van het beestje zo is. Waarom zouden die beestjes zich dan inhouden om eindelijk echt veel voordeel kunnen te doen ?

Ik zou ook de macht willen, gewoon om dictator te zijn zodat ik de dingen kan doen waar ik zin in heb zonder dat andere machtshebbers mij daar belemmeringen over geven. Ik zou macht willen hebben doodgewoon om de macht van anderen niet moeten te ondergaan. Het ergste van al zou zijn mocht ik macht willen om mijn waanbeeld van ideale wereld door anderen hun strot te rammen, maar spijtig genoeg ben ik te intelligent om te denken dat er zoiets zou bestaan, anders dan de wereld die ideaal is voor mij en waar iedereen aan mijn grilletjes is onderworpen voor mijn eigen plezier

Ik neem aan dat alle andere mensen die macht willen ook zo denken natuurlijk, behalve dommere mensen die een "betere wereld willen" voor hun medemensen of zo: die zijn pas echt gevaarlijk want oliedom en overtuigd van hun eigen gelijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 oktober 2020 om 18:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden