10 oktober 2020, 09:27
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Niet aan de doden, maar aan de ziekenhuis opnames.
Zoals we weten is corona niet zoveel dodelijker dan griep. Maar ik heb de indruk dat het "normale" ziektebeeld wel zwaarder is bij een grotere fractie, en dat er dus relatief meer ziekenhuis opnames zijn, van mensen die met een griep nooit of te nimmer naar het ziekenhuis zouden gaan.
Er is namelijk een fenomeen bij corona, ademhalingsproblemen, dat bij griep zelden voorkomt (en als het bij griep voorkomt is het meestal heel slecht teken). Je desatureert bij corona veel gemakkelijker dan bij griep. En dan heb je zuurstof nodig. Daar kom je wel door, als je zuurstof krijgt tenminste, maar het betekent toch een hospitalisatie. Bij griep komt dat bijna nooit voor, en je kan veel gemakkelijker uitzieken bij U thuis met griep, dan met corona.
In Frankrijk zitten de normale reanimatiebedden die voorzien zijn voor longziektes alweer bijna allemaal vol, in in sommige steden moet men beginnen met het nemen van plaatsen in andere diensten. DAT is niet iets dat ongemerkt voorbij gaat he.
Het aantal doden blijft laag, daaraan zie je het niet, maar de ziekenhuis bezetting is abnormaal voor de tijd van het jaar.
En we zitten nu waarschijnlijk aan het begin van een golf in Belgie. Ik denk dat de kans erin zit dat dit nog een orde van grootte toeneemt.
|
Ik dacht dat je hier voordien vertelde dat in Frankrijk de meeste bedden leeg zijn gebleven ?
|
|
|