Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2020, 22:23   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er zijn blijkaar idioten die beschermd moeten worden voor hun domheid ...
Dat deel heeft EURONcap plots ingevoerd sinds 2020, 2019 was daar geen sprake van.
Citaat:
https://mobly.be/nl/blog/de-veiligste-wagens/



Tesla op het hoogste schavot

Euro NCAP maakte onlangs zijn klassement ‘Beste in zijn klasse’ voor 2019 bekend. Deze onafhankelijke organisatie onderwerpt auto’s aan crashtests. Tesla kreeg de fameuze 5 sterren dankzij onder meer zijn sterke Safety Assist. Het merk komt dit jaar dan ook als grote winnaar uit de bus. Tesla scoort namelijk het hoogste in twee van de zes categorieën.

Tesla

De Tesla Model 3 kreeg een score van 96 % voor de bescherming van volwassen inzittenden, 86 % voor die van kinderen en 74 % voor de veiligheid van de voetgangers. Deze resultaten wijzen op een goede bescherming van de passagiers, al zijn dergelijke scores niet zo uitzonderlijk.

Maar op het onderdeel Safety Assist steekt de Tesla Model 3 er pas écht met kop en schouders bovenuit. De auto haalt een score van maar liefst 94 %, meteen het hoogste cijfer dat de Euro NCAP in deze categorie heeft toegekend.

“De ‘Beste in zijn klasse’ wordt berekend op basis van de gewogen som van de scores op elk van de vier onderdelen van de beoordeling: volwassen inzittende, kind inzittende, voetganger en Safety Assist”, aldus het persbericht van Euro NCAP.

De elandtest

De Tesla Model 3 heeft een laag zwaartepunt doordat de batterijen in de bodemplaat verwerkt zitten. Hierdoor zette de auto ook mooie prestaties neer op de elandtest (ook gekend als moose test of elk test). Bij deze test wordt de auto op een zo hoog mogelijke snelheid aan een uitwijkingsmanoeuvre onderworpen.

De Tesla Model 3 heeft deze test met een startsnelheid van 83 km/u afgelegd. Samen met de Ford Focus 2018 zou dit de auto zijn waarmee Euro NCAP dit manoeuvre tegen de hoogste snelheid tot een goed einde bracht.

“Iedere bestuurder moet opletten en geen enkele auto kan een ongeval uitsluiten, maar deze functionaliteiten helpen om elke dag veiliger de baan op de kunnen”, aldus het Californische automerk.

Aja het is de standaard rijassistent "Autopilot" die getest wordt (zie prentje hierboven => With standard equipment)

Dus niet de Autopilot-Full self driving want dat is een optie (zelden besteld, minder dan 8% volgens oude stats, onze Paul behoort bij die 8%)

Euroncap test in de regel dus altijd standaard-equipment van een bepaalde versie, goed verkopende versies met een safety pack standaard gaat natuurlijk ook:
Citaat:
https://www.euroncap.com/en/about-eu...ion-explained/

What Car Variant Does Euro NCAP Test ?

When a car has been nominated for testing, Euro NCAP asks the manufacturer for information about the best-selling variant and the fitment of safety equipment across Europe. From this information the test variant is derived. In general, the test variant must have safety equipment fitted as standard. In exceptional cases, Euro NCAP allows optional technology to be fitted on the test variant, but only if the option is available on a high number of cars sold and only for a short introduction period. From 2016, all cars have a basic rating, for which Euro NCAP uses a car fitted only with standard equipment. Some cars also have an optional, second star rating for which a car fitted with an additional ‘safety pack’ is used. For previous years, Euro NCAP tested cars which, in general, had only standard safety equipment. In exceptional cases, Euro NCAP allowed optional technology to be fitted on the test variant, but only if the option was available on a high number of cars sold and only for a short introduction period.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2020 om 22:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden