Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2005, 15:23   #6
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik kan niet voor alle OCMW spreken : maar ik heb toch de indruk -uit de praktijk-
dat men iemand die aan de grond zit aan de huur van een woning helpt door zich oa. borg te stellen in de plaats van de hulpzoekende. er is dan waar een soort "betutteling" door het OCMW in de vorm van begeleiding naar werk e.d.,
maar de assistentie die men er krijgt is in vergelijking wat men in Europese buurlanden krijgt enorm (om te zwijgen van de rest van de wereld).

Grote voorwaarde is dat men zelf ook aktief moet worden & geen onrealistische eisen
kan stellen. Ik ken mensen die met vallen en opstaan uit de armoedeval geraakt zijn
& het zonder OCMW steun niet gered hadden, zoals ik er ook ken die hardnekkig
alles doen om als "profiteur" door het leven te gaan en waar het OCMW zonder
de hoop op te geven deze mensen inderdaad blijft steunen.

Ooit zag ik op Tv een programma over armoede waar steuntrekkers steen en been klaagden over de te kleine woning - intussen zaten ze met 5 volwassenen (ouders +kinderen) wel te kettingroken ! Ook verklaringen in de trant van ik zou nu toch eens in den Delhaize gaan winkelen in de plaats van in den Aldi vind ik eigenlijk hoogst misplaatst.

Ik ben 100 % te vinden voor het verhogen van "leefloon" e.d.
Maar er mag gerust een "betutteling" tegenover staan met het doel de mensen
ertoe te brengen hun inkomen beter te beheren.

Om dit te financieren zou men gerust de inkomens mogen plaffoneren, een maximuminkomen instellen ; maar dit zal slechts mogelijk zijn indien men enige
fiskale regels in EU-verband harmonizeert. Dat met name fransen en nederlanders in België komen wonen omdat wij geen vermogensbelastingen kennen is eigenlijk nu al een anachronisme dat dringend door zulke harmonisatie moet worden weggewerkt.