Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
|
De constructeurs die hoofdzakelijk EV of enkel BEV verkopen klimmen verder op de marktwaardeladder, of diegene die veel te weinig PEV maken dalen op de ladder:
- Tesla n°1 kan niet meer klimmen en heeft ongeveer de waarde van 2+3+4+5+6. Tsla-koers schommelt rond $420, gisteren +1% naar $425.
- Toyota: 2e onverstoorbaar stabiel de laatste maanden, brengen met Lexus UX 300 Electric eerste pure EV uit, naast hun gekende PHEV.
- VW: 3e, verliest -10% in enkele dagen, vandaag momenteel op -4,3%, groeipijnen naar electrische wagens, wegens enorme investeringen?
- BYD (+5,4%) stijgt daarmee van 5 naar 4 en haalt daarmee 5e Daimler in, momenteel -6%, maakt -8% op enkele dagen.
- General Motors op 6, verloor gisteren -2,6% en lijkt vandaag alweer zoveel te dalen (voorbeurs -3,6%)
- BMW (-6,3%, en op enkele dagen -10%) zakt naar plaats 8 (nog achter buitenbeentje Ferrari op 7).
- Honda op 9 (-1,39%)
- SAIC op 10 nu (+2,32%), Chinees die ook veel EVs maakt.
- NIO (enkel BEV) terug op plaats 11, gisteren +9,34%, en staat hoger dan ooit op $28,44 afsluitkoers.
- Hyundai op 12 (botert goed omwille van groot PEV aandeel, beurskoers +39% 3 maand)
- Ford (redelijk stabiele koers), wat weggezakt naar 13 omdat de Aziaten op plaatsen 10-11-12 het gewoon nu beter doen.
14 tot 18 onverandert... ( waaronder FCA 15e, en PSA slechts 18e)
- Li Auto binnenkomer op 19e plaats, ook Li Xiang, Chinese BEV, want bestaat nog maar sinds 2015 en reeds 19e.
- XPeng quasi ook nieuweling sinds 2014 - ook puur BEV- nu op plaats 20 en haalt Subaru in.