Los bericht bekijken
Oud 1 november 2020, 12:56   #6814
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, en ik noem dat dan dat je IN DE GROND wel degelijk een klimaatsverandering wil, want dat is wat je GEDAAN HEBT als puntje bij paaltje kwam. Al je keuzes samen komen hierop uit.

Omdat "intenties" abstracties zijn. Dat is precies gans het idee achter Human Action van von Mises. Wat mensen als "intentie" hebben heeft geen belang, het zijn de echte keuzes die ze maken, die uit hun handelingen voort komen, die tellen. Dat zijn dan hun keuzes, of ze nu mentaal "die intentie niet hadden" of niet.

Als ik moet kiezen tussen "geen klimaatsverandering" en "vliegtuig nemen" en ik neem het vliegtuig, dan kies ik toch voor klimaatsverandering, ook al ga ik denken en zeggen van niet.

Dus kiezen wij voor epidemie.
ok, dit dreigt weer een abstracte nevendiscussie te worden. Nu, je moet toch weten dat in praxeologie die bewuste menselijke handeling een intentie is om het welzijn van de persoon te verbeteren. Omdat de toekomst niet vaststaat, kan het individu niet een a priori uitspraak doen of de handeling daadwerkelijk het welzijn zal verbeteren, en zijn deze handelingen dus speculatief.

Ge kunt dus niet achteraf gaan justifieren omdat de uitkomst het gevolg was van een menselijke wens.

Maar bon, let's not go this road...

Laatst gewijzigd door Voltian : 1 november 2020 om 12:56.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden