Zijn we eigenlijk wel 1 land?
We zijn toch 1 land? Toen we zagen dat de corona stopt aan de taalgrens leek het wel alsof het Waals virus niet op Vlamingen overkan en visa versa, maar eigenlijk is het heel simpel te verklaren. 0,5% van de huwelijken zijn tussen een Vlaamse en Waalse familie. Ik ken niemand (letterlijk niemand) die een vrienden- of kennissengroep heeft met gemengd Walen en Vlamingen. Er zijn vele Belgische verenigingen, maar hoeveel daarvan hebben niet exclusief Vlamingen dan wel Walen? Ok, er zullen wel eens 1 of 2 leden zijn van de andere kant van de taalgrens, maar een vereniging waar dit fifty-fifty is? Ik ken er geen sorry...
Noem 5 Vlaamse zangers: Koen Wauters, Jan Leyers, Tom Dice, Natalia, Bart Peeters, Bart Kaël, Luc Steeno, Willy Sommers, Will Tura... oei dat zijn er te veel.
Noem 5 Waalse zangers: euh... Sandra Kim... euh.... Axelle Red, ... euh... euh... Arno? Ah nee das een Vlaming die in 't Frans zingt...
Het Belgisch journaal? Nee, we hebben 2 aparte zenders en de nieuwsberichten zijn zelfs compleet verschillend.
Mijn mening: Ik heb verschillende talen gestudeerd in avondschool en daar heb ik geleerd dat je een taal (zeker een niet indo-europese taal) niet kan leren zonder iets over de cultuur te leren. Dat komt omdat taal en cultuur hand in hand gaan en niet gescheiden kunnen worden. En weet je wat nog hand in hand gaat? een land en cultuur. Snap je wat het probleem is? Ik wel.
Benieuwd wat jullie mening is.
|