Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
‘Ik ben vorige week met de RET gegaan. Dat vond ik spannend, want ik ben eigenlijk sinds juni uitgesloten van het openbaar vervoer’, vertelt Christine (49) uit Rotterdam. ‘Ik heb geen auto, dus mijn wereld is klein geworden. Ik kan natuurlijk fietsen, maar flinke afstanden in het donker fietsen voelt ook niet veilig. Ik had gehoord over de uitzonderingsregel, dus ik dacht dat ik de RET wel kon proberen. Het was heel rustig, ik was expres in mijn eentje in een coupé gaan zitten. Op het perron zag ik ineens twee controleurs staan. Zij zagen dat ik geen mondkapje had en kwamen meteen naar me toe. “Waarom heb jij geen mondkapje op? “Om medische redenen”, zei ik. Ik had ook een briefje mee van de overheid om te laten zien. “Kunt u dat aantonen?”, vroegen ze. “Anders halen ze u eruit!” Toen liepen ze door, dus ik dacht: ik laat ze straks gewoon mijn briefje zien. Maar ineens kwamen van rechts nog twee RET-medewerkers, twee andere. Een vrouw kwam op me afstormen op een hele agressieve manier, met haar spatscherm meteen in mijn gezicht. “Eruit!”, schreeuwde ze. “Geen tegenspraak!”. Gelukkig hoefde ik nog maar één halte te lopen.’
https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuw...jesplicht.html
|
Valt heel goed mee vergeleken met België. Op het perron, bushaltes, stations, winkels, etc. lopen zelfs de medewerkers veelal zonder mondkapje. In België moet je er niet aan denken. Zelfs gewoon op straat word ik aangekeken omdat ik geen mondmasker draag.
Niet dat het veel uitmaakt voor de cijfers, ZEKER al niet omdat ze in BelgiË op het geniale idee zijn gekomen gratis trein biljetten uit te delen die moeten gebruikt worden tijdens de tweede corona golf.