Als Van Gucht de gepubliceerde wetenschappelijke artikelen tegenspreekt, ja, uiteraard. "ik" weet het niet beter dan Van Gucht, maar het geheel van wetenschappelijke werken.
Tenminste, als Van Gucht zegt wat jij beweert dat hij zegt.
Ik zeg U gewoon wat de min of meer wetenschappelijke consensus is, die je kan vinden in de ECHTE BRONNEN, ttz, de wetenschappelijke onderzoeken ter zake.
Daar is de IFR geschat tussen de 0.17% en de 0.68%. Dat het zo uiteenloopt komt omdat het heel gevoelig is aan de bevolkingsouderdom. Het heeft zelfs geen zin om te zeggen "de kans op overlijden van covid is", je moet het per ouderdomsschijf bekijken, maar goed, men kan wegingen over bevolkingen maken, en daar komen die globale cijfers van.
Het is ook algemeen geweten (en je hebt dat zelf gezegd) dat dat voor griep 0.1% is ongeveer (maar ook weer sterk variabel van jaar tot jaar en volgens ouderdom).
De Zwitsers hebben een onderzoek gedaan dat uitkomt op "drie keer dodelijker". Wat ik altijd herhaald heb en jij dus WILDE TEGENSPREKEN.
Welnu, dat past allemaal bij elkaar. Drie keer meer dan 0.1% dat is 0.3%. Dat is in het interval van waarden die men vindt.
Ik heb U een publicatie gegeven :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7505013/
Zo een artikel weet het inderdaad beter dan Van Gucht als hij andere dingen zegt. Ik denk niet dat hij zo een onderzoek zelf heeft gepubliceerd.
Daar vinden ze dus overall: 0.26% met een betrouwbaarheidsinterval tussen de 0.21% en de 0.35%.
In overeenstemming met die Zwitsers.
De cijfers die over de 1% gaan zijn heel oud, en ondertussen achterhaald, maar men vindt ze soms nog als het om "cases" gaat. In Belgie vindt je zo bijvoorbeeld, door naief het aantal doden door het aantal CASES te delen:
16339 / 570829 = 2.9%
Maar wie dat aangeeft als "de kans om te sterven aan covid" is een kwakzalver. Want iedereen weet dat er veel en veel meer infecties zijn dan cases.
In de eerste golf hadden we maar 65000 cases (terwijl we weten dat we ongeveer een miljoen infecties hadden van de UA). We hadden toen 10 000 doden. Dat zou een dodelijkheid gegeven hebben van 16% wat GIGANTISCH is. Ze hadden dat zogezegd in Italie ook.
En de Chinezen hadden dat in het begin ook, meer dan 10%.
VANDAAR DAT IEDEREEN GAAN FLIPPEN IS. Ja een ziekte waar je 16% kans aan hebt om te overlijden, en die vrij besmettelijk is zoals griep, dat gaat bergen lijken geven !
Het erge is dat men dat in de media gaan zeggen is. Men stelde toen dat in Italie de dodelijkheid ook rond de 16% lag.
Geen wonder dat men ging panikeren. Je zou voor minder.
Stilaan kwam het besef dat er ook veel mensen ziek werden zonder erg ziek te zijn. Maar cijfers van enkele procenten bleven lang de ronde doen.
Misschien had Van Gucht het daarover, en als hij, of een journalist, dat verkocht als de kans om te sterven aan covid als je ziek wordt, dan is dat oftewel gelogen, oftewel pure kwakzalverij.