Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Zonder deftig cijferwerk kan iedereen vanalles claimen. Life Cycle Analysis, de enigste methode om diesel te vergelijken met EV, toont aan dat EV's zelfs in Polen, inclusief batterijproductie, schoner zijn.
|
Ca. 25% schoner LCA en dat zelfs
op oeroude referte van 2012, waar men er vanuit ging dat een batterijpack van een gemiddelde EV maar 133.333 km meeging (200k/1,5). Een gemiddeld 30 kWh-pack zonder batterijmanagement... (likely Nissan Leaf)
Bovendien gebruikte men ook de sjoemel-NEDC voor het verbruik van de dieselwagen die 20% onder het werkelijk verbruik ligt. Ondanks dit alles in het nadeel van een EV nog 55% properder met EU-stroommix van 300 g CO2/kwh.
Citaat:
https://www.transportenvironment.org...port%20v04.pdf
Figure 5: Significance of the various life cycle stage
The basic assumptions are: a life time driven distance of 200.000km and a weight of the glider of 1200kg. For the battery electric vehicle following assumption are considered: a real-life electricity consumption of 0,2 kWh/km [19] and a 30kWh LMO battery (average of 55 kgCO2/kWh [12]); 1,5 battery replacement is needed over the life time of the vehicle [20, 17]. The reference diesel vehicle emits 120 gCO2/km on NEDC, which is augmented with 35% to reflect real life driving conditions [5]. The EU 28 mix of 2015 emits 300gCO2/kWh [21].
[20] https://www.ioes.ucla.edu/wp-content...nal-report.pdf June 2012
|
https://www.transportenvironment.org...st-electricity
https://www.transportenvironment.org...l-availability
Ik zie dat T&E toch maar op een 13g CO2/kWh komt voor een 30 kWh batterij op 200.000 km. Hangt natuurlijk af welke chemie de batterij heeft en waar de grondstoffen vandaan komen.
#Hoekstra kom uit op 16g CO2/kWh en zal recentere batterijpacks als referte gebruiken. Het 75 kWh NCA batterijpack van het model 3.
#
https://www.cell.com/joule/fulltext/...showall%3Dtrue