Los bericht bekijken
Oud 3 december 2020, 12:03   #16
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
T&E heeft nu een veel recentere LCA studie, april 2020

# LCA-tool getest BE, EV versus Diesel (middenklassewagens)
Die van T&E kunnen wel overdrijven zeg...

Volgens hun 'tool' zou ik 255 g per km uitstoten.

Klopt dit wel eigenlijk ?

Aan de pomp verbruik ik 5,4 L/100 km (en dat is bijna-10 jaar oude diesel), dat is 4,5 kg diesel of omgerekend 14 kg CO2 (via MW diesel = 226 g/mol, MW CO2 = 44 g/mol, 1 mol diesel = 16 mol CO2)

Volgens de JEC TTW v5 LCA-analyse van JRC (Europese commissie) is de CO2 uitstoot voor dieselproductie (worst case) 7,2 g/MJ. Dus 4,5 kg diesel = 207 MJ (a 46 MJ/kg) = 1,49 kg CO2

Dus TTW en WTT uitstoot = 14 + 1,49 = 15,49 kg/100 km of 154,9 g/km

Zelfs al is de productiekost van het voertuig 25 g CO2/km, ik kom niet aan die T&E cijfers.

Oh, en volgens de JEC WTW v5 LCA-analyse (september 2020) zijn voertuigen aangedreven door brandstoffen zoals HVO, DME, OME, CBM en e-syn-Diesel CO2-vriendelijker dan BEV's...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden