Los bericht bekijken
Oud 3 december 2020, 14:03   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Die van T&E kunnen wel overdrijven zeg...

Volgens hun 'tool' zou ik 255 g per km uitstoten.

Klopt dit wel eigenlijk ?

Aan de pomp verbruik ik 5,4 L/100 km (en dat is bijna-10 jaar oude diesel), dat is 4,5 kg diesel of omgerekend 14 kg CO2 (via MW diesel = 226 g/mol, MW CO2 = 44 g/mol, 1 mol diesel = 16 mol CO2)

Volgens de JEC TTW v5 LCA-analyse van JRC (Europese commissie) is de CO2 uitstoot voor dieselproductie (worst case) 7,2 g/MJ. Dus 4,5 kg diesel = 207 MJ (a 46 MJ/kg) = 1,49 kg CO2

Dus TTW en WTT uitstoot = 14 + 1,49 = 15,49 kg/100 km of 154,9 g/km

Zelfs al is de productiekost van het voertuig 25 g CO2/km, ik kom niet aan die T&E cijfers.

Oh, en volgens de JEC WTW v5 LCA-analyse (september 2020) zijn voertuigen aangedreven door brandstoffen zoals HVO, DME, OME, CBM en e-syn-Diesel CO2-vriendelijker dan BEV's...
Ik vraag me dat ook af.

Zouden die berekeningen wel kloppen?
Is dit nog steeds de wet van Bernoulli en buis van venturi dat ze de co2 berekenen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden