3 december 2020, 14:03
|
#18
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis
Die van T&E kunnen wel overdrijven zeg...
Volgens hun 'tool' zou ik 255 g per km uitstoten.
Klopt dit wel eigenlijk ?
Aan de pomp verbruik ik 5,4 L/100 km (en dat is bijna-10 jaar oude diesel), dat is 4,5 kg diesel of omgerekend 14 kg CO2 (via MW diesel = 226 g/mol, MW CO2 = 44 g/mol, 1 mol diesel = 16 mol CO2)
Volgens de JEC TTW v5 LCA-analyse van JRC (Europese commissie) is de CO2 uitstoot voor dieselproductie (worst case) 7,2 g/MJ. Dus 4,5 kg diesel = 207 MJ (a 46 MJ/kg) = 1,49 kg CO2
Dus TTW en WTT uitstoot = 14 + 1,49 = 15,49 kg/100 km of 154,9 g/km
Zelfs al is de productiekost van het voertuig 25 g CO2/km, ik kom niet aan die T&E cijfers.
Oh, en volgens de JEC WTW v5 LCA-analyse (september 2020) zijn voertuigen aangedreven door brandstoffen zoals HVO, DME, OME, CBM en e-syn-Diesel CO2-vriendelijker dan BEV's...
|
Ik vraag me dat ook af.
Zouden die berekeningen wel kloppen?
Is dit nog steeds de wet van Bernoulli en buis van venturi dat ze de co2 berekenen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
|
|
|