Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Ik kom zelden in die Dansaertwijk.
Het Nederlands dat ik hier steeds vaker hoor gebruiken, hoor ik ondermeer in gemeenten als Ganshoren, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Joost-ten-Node (mijn 'biotoop', zeg maar).
En het wordt steeds vaker gebruikt door mensen waarvan men op het eerste zicht zou verwachten dat die zich van het Frans zouden bedienen ('asielzoekers', 'bruinen', 'immigranten', 'vrumde', ...).
Bij openbare diensten is het spijtig genoeg inderdaad nog steeds huilen met de pet op.
Dat is echter zo goed als altijd het gevolg van beslissingen door de lokale francofone politieke meerderheid, en die wordt maar al te vaak gedomineerd door 'Vlamingenhaters' uit de stallen van P$, CdH, Ecolo, MR, DéFi, ...
|
Dat klopt. Ook op de markten is dat zo. Die mensen zijn dan ook allesbehalve franskiljons en of Vlamingenhaters. Ze hebben niks met onze taalproblemen.
Ze staan zeker niet vijandig tegenover het Vlaams en doen meer hun best om je in het Vlaams te helpen dan Brusselse politieagenten of andere ambtenaren.
Het klopt ook wel dat er nu veel allochtone jongeren school lopen in het Nederlandstalig onderwijs.
Een vriend van mij die bij het Gemeentebestuur van Schaerbeek werkt vertelt me dat in veel allochtone gezinnen er omzeggens altijd wel één van de kinderen is die Nederlands spreekt.